Što u pandemiji čine druge zemlje? Prvi dio:Nizozemska i Irska
Gubitak znanja – jedan od najvećih izazova za obrazovnu politiku
15.02.2022.
Priredila Ivana Čavlović
Nizozemska je vlada u veljači 2021. godine najavila Nacionalni program obrazovanja koji obuhvaća sve obrazovne razine, od osnovne do tercijarne, s proračunom od 8,5 milijardi eura, a u Irskoj je uspostavljen Program za učenje i potporu tijekom pandemije bolesti COVID-19 (CLASS) za školsku godinu 2021./2022. kako bi se školama pomoglo da ublaže negativne utjecaje pandemije na prekide u učenju i negativne učinke na njihovu dobrobit
Pandemija bolesti COVID-19 poremetila je obrazovanje i osposobljavanje na dosad neviđen način, ali ti su poremećaji pružili i prilike za inovacije. Pandemija je dovela do velikih poteškoća u poučavanju i učenju, ali su zemlje u cijeloj Europi uspjele brzo mobilizirati resurse. Učitelji i nastavnici, ravnatelji škola, obitelji, učenici i studenti te škole bili su odlučni, prilagodljivi, otporni i kreativni kako bi osigurali kontinuirano obrazovanje. Kriza je ubrzala promjene i omogućila dobro razumijevanje načina na koji digitalna tehnologija i inovativno poučavanje mogu pridonijeti jačanju naših sustava obrazovanja i osposobljavanja. S druge strane, otkrila je, a u nekim slučajevima i pogoršala postojeće slabosti i nedostatke, ali i nejednakosti. Kako su se škole i sveučilišta postupno počeli otvarati i nastavljati s radom, suočili su se s velikim zadatkom rješavanja problema prekida u učenju i negativnih utjecaja na dobrobit učenika i studenata.
CILJANI PROGRAMI
Iako je u ovoj fazi teško izmjeriti kolike je poremećaje uzrokovala pandemija, neke su države pokrenule ciljane programe kako bi nadoknadile prekide u učenju, ali u većini zemalja vjerojatno će biti potreban dodatni trud. Tako podatci iz Nizozemske upućuju na znatan gubitak znanja, odnosno na činjenicu da je puno toga propušteno, a to bi se uskoro moglo pretvoriti u jedan od najvećih izazova za obrazovnu politiku. Ispitivanje provedeno među učenicima osnovnih i srednjih škola pokazuje da se napredak u učenju smanjio u svim dobnim skupinama. Međutim, dok djeca visokokvalificiranih roditelja nisu pokazala znatne poremećaje u napretku, djeca niskokvalificiranih roditelja ostvarila su približno samo 85 posto napretka koji se očekuje za njihovu dobnu skupinu.
Nizozemska je vlada stoga u još veljači 2021. godine najavila Nacionalni program obrazovanja koji obuhvaća sve obrazovne razine, od osnovne do tercijarne, s proračunom od 8,5 milijardi eura. Osnovne škole dobit će u prosjeku po 180 000 eura u sljedećoj školskoj godini, a srednje škole više od 1,3 milijuna eura za provođenje programa potpore učenicima. Škole, pak, s većim udjelom učenika u nepovoljnom položaju dobit će proporcionalno više novca. One su odgovorne za osmišljavanje, provedbu i praćenje načina na koji se uložena sredstva upotrebljavaju. Od ukupnog iznosa, oko 5,8 milijardi eura namijenjeno je općem srednjoškolskom obrazovanju, a 2,7 milijardi eura strukovnom osposobljavanju i visokom obrazovanju. U visokom obrazovanju novac će biti usmjeren u naknadu stipendija studentima kako bi se nadoknadio nedostatak predavanja uživo i kašnjenja u procesu studiranja povezanoga s pandemijom. Uz to, 645 milijuna eura uložit će se u naknadu troškova za veći broj studenata. Program će trajati do 2023. godine.
DODATNO ZAPOŠLJAVANJE NASTAVNIKA
A u Irskoj je pak uspostavljen Program za učenje i potporu tijekom pandemije bolesti COVID-19 (CLASS) za školsku godinu 2021./2022. kako bi se školama pomoglo da ublaže negativne utjecaje pandemije na prekide u učenju i negativne učinke na njihovu dobrobit. Irska je u tu svrhu dodijelila opsežna financijska sredstva za hitne slučajeve na svim obrazovnim razinama, koja su namijenjena za mjere usklađenosti s javnim zdravstvom, poboljšanje ponude nastavnika, povećanje broja mjesta u visokom obrazovanju i ublažavanje gubitka prihoda. Sredstva su također usmjerena na sigurno ponovno otvaranje vrtića, škola i fakulteta u cijelosti.
U 2021. godini za obrazovanje je izdvojeno dodatnih 8,9 milijardi eura, čime je financirano zapošljavanje dodatnih 1065 nastavnika. Također, u fazi je izgradnje 200 objekata kojima će se osigurati dodatni smještaj za 23 000 učenika. Financijska sredstva namijenjena posebno za potporu školama u odgovoru na pandemijsku krizu od siječnja do srpnja odnosno kolovoza 2021. iznosila su 26 milijuna eura. Vlada je u ožujku prošle godine najavila daljnju potporu školama koje pružaju usluge učenicima u najnepovoljnijem položaju: to je uključivalo smanjenje veličine razreda u svim osnovnim školama u Irskoj u sklopu Urbanog pojasa 1 akcijskog plana „Ostvarivanje jednakih mogućnosti u školama za uključivanje u obrazovanje”, povećanje sredstava za 5 posto i proširenje programa završetka školovanja. A tercijarnom sektoru dodijeljeno je 105 milijuna eura za otvaranje sveučilišta studentima i provođenje predavanja uživo u rujnu 2021. godine.
Osim Nizozemske i Irske, u Slovačkoj su se pružale dodatne instrukcije učenicima kojima su bile potrebne te se planiraju dodatne mjere u sklopu Mehanizma za oporavak i otpornost, a u Rumunjskoj će se inicijativom REACT-EU poduprijeti dodatne korektivne mjere. Unatoč tim kompenzacijskim potezima koje su poduzele neke države, nejednakosti će se nakon pandemije vjerojatno povećati. Stoga je važno da sve zemlje pojačaju rad na promicanju uključivosti i poboljšaju pristup kvalitetnom obrazovanju za sve.