23.03.2023., Autor: U mreži prvog
Što cjelodnevna nastava donosi učenicima? Koje se škole mogu prijaviti? Koliko će se povećati plaće zaposlenima u školama uključenim u eksperimentalni program cjelodnevne nastave? O “Osnovnoj školi kao cjelodnevnoj školi ” U mreži Prvog o tome su govorili ravnatelj OŠ Većeslava Holjevca Slaven Staklenac, predsjednik školskog sindikata Preporod i posebni savjetnik ministra znanosti i obrazovanja Josip Burušić.
Burušić je rekao da je odlučeno da bude 50 škola jer je to dovoljan i reprezentativan broj da bi se proveo eksperiment.
– Koncept je predstavljen model. Stavljen je u javno savjetovanje. Dostupan je svima. Eksperiment će trajati 4 godine. Pozvane su sve jednosmjenske škole da se prijave. Paralelno će početi radovi na infrastrukturnoj gradnji, kako bi sve škole u Hrvatskoj mogle prijeći na ovaj model. Ako se pokaže da je to dobar model, prijeći će se u fazu implementacije. To bi bilo u školskoj godini 27/28. Eksperimentom su obuhvaćene sve najbolje tradicije školovanja u Europi. Ovim se Hrvatska približava tim praksama, naglasio je i dodao da se očekuje izniman interes jednosmjenskih škola za prijavu.
– Očekuju se i znatna financijska ulaganja u te škole. Predviđeno je 15 milijuna eura koje će škole moći iskoristiti za različite aspekte svog rada, a učitelji će biti značajno nagrađeni. Iznosi se kreću do 25 posto povećanja na postojeću plaću. Pored toga, mogućnosti novog modernog rada kroz cjelodnevnu školu su profesionalna prilika svim školama i učiteljima da unaprijede svoj rad, rekao je.
Ravnatelj Staklenac rekao je da će to biti jedna od najvećih promjena u obrazovnom sustavu koja se ikada dogodila, organizacijski, naglasio je.
– Postavit ćemo stvari gdje bi trebale biti. Dolazi do promjena kod rada učitelja, onoga što će učenici dobivati u školi do toga što će roditelji dobivati u svojim domovima. Cijeli paket je jako dobro napravljen i vjerujem da će to uspjeti. Planovi svih škola u Hrvatskoj koje rade u dvije smjene su da pređu u jednu smjenu. To je san svih. Kasnije, kad stvorimo tehničke uvjete, preduvjete, onda ćemo ići prema cjelodnevnoj školi u sretnu i veselu budućnost, rekao je.
Stipić je rekao da je jasno da se sa “svim ovim ide nabrzinu”.
– Treba to razumjeti u svjetlu dubine tih promjena koje se predviđaju. Mnoštvo argumentiranih kritika bi se moglo uputiti na čitavu ovu priču, međutim, nitko ne dvoji da su nam potrebne promjene i da su nam potrebne što je moguće brže. I nitko ne dvoji da Hrvatska nije otok i da će naš odgojno-obrazovni sustav morati na neki način postati sličan odgojno-obrazovnim sustavima većine europskih zemalja. Oko toga nema nikakve dvojbe. Na ovim stvarima se, prema mojim informacijama, radilo oko godinu i pol dana. Ja bih rekao da se u jednom dijelu ovih promjena to jako ozbiljno napravilo. Pritom mislim najprije na troškovnike, kao i uopće na rad pri Upravi za financije. Međutim, sve ovo dalje nije se radilo ni na vrijeme, ni kako treba. Radna skupina za kurikule je tek oformljena. Svatko tko malo pogleda što se tu radi vidi da samo tri, četiri predmeta ostaju potpuno netaknuta. Sve ostalo se mijenja. To je ozbiljan posao, a vrijeme je kratko. Drugo, sam natječaj za izbor ovih škola se već tri mjeseca odgađa. Mi smo sad u vrlo ozbiljnom problemu jer je desetak dana do kraja nastave. Da biste implementirali ovakvu priču potrebna vam je ozbiljna edukacija, a učiteljima su to inače zadnji tjedni nastave – i nije bilo nijednog razloga da se s tim ide navrat-nanos. To se moglo napraviti na vrijeme. Samo u tom smislu idu zamjerke, istaknuo je.
Burušić je još rekao da će se kao i kod svakog pilot projekta promjene uvoditi postepeno.
Staklenac je naglasio da nije potrebna edukacija učitelja jer se ne radi o novim znanjima već je samo sustav sistematiziran.
Stipić je rekao da je jedan od razloga zašto se kasni s projektom taj što se pokušavalo “osmisliti rješenja koja bi učitelje jače zainteresirala za ovu priču”.
– Jedno je bilo da se školama da jedan paušalni iznos od 300.000 eura. 15 milijuna podijeljeno s 50 škola. Drugo, kad su mi prvi put govorili o povećanju plaća učiteljima, tada je bilo manje od ovih 15 do 25 posto, ja sam rekao da je stav Sindikata da – u principu koliko ćemo učitelje dodatno opteretiti da bismo im trebali ekvivalentno povećati i plaće. Svima je jasno da se tu ne radi o nikakvih 15 ili 25 posto. Tako sam pročitao jučer na jednom slajdu da će učiteljica razredne nastave biti samo 45 minuta duže vezana uz svoj posao – a onda vidite da 105 minuta ide samo na odmore, rekreacijsku pauzu, dežurstva za ručak. Jasno je da se tu ne govori potpuna istina. Mislim da to nije dobro i da baš treba ići s potpunom istinom pred učitelje. A posebno želim naglasiti da mi se nikako ne sviđa da će Školski odbori i osnivači biti presudni. Pozivam da to spustimo na Učiteljska vijeća. Oni znaju – uostalom radi se o 4 godine njihovih života i oni se imaju pravo izjasniti. A da bi se mogli izjasniti moramo im podastrijeti sve informacije. To bi trebalo napraviti u ovih mjesec dana jer je natječaj do 28. travnja, rekao je.
– Naravno da kao sindikalac ne možeš biti sretan kad ti netko kaže, bez pregovora, cijena vašeg rada ubuduće bit će toliko i toliko. Dodatak na plaću jest jedan od instrumenata povećanja plaće, ali nije jedini. No, to je trebalo iskomunicirati s predstavnicima tih radnika. Osnovni posao sindikata je da pregovara o cijeni rada. Nema nikakve sumnje da će se ići s novim zahtjevima prema učiteljima i svim radnicima u školi. I ova povišica se za nenastavno osoblje kreće 70,80 eura. Ako govorimo o učiteljima kreće se od 170 do 270 eura. Netko će reći malo, netko će reći puno, istaknuo je.
Burušić je potvrdio da su to ti iznosi.
– Prvi put su svima potpuno transparentno, kompletno svima ponuđeni svi podaci. Pozivam da ih svi zainteresirani pogledaju na stranicama ministarstva, poručio je.
– Što se radi, koliko, i koliko je plaćeno, dodao je.
Staklenac je opisao kako će jednom učeniku izgledati jedan radni dan.
Stipić je rekao da poslije ovoga osnovnoškolstvo koje smo poznavali više neće postojati. Sve se mijenja, rekao je.
Objasnio je koja su veća zaduženja nastavnika.