Zagreb, 3. svibnja 2022. godine
Kolegice i kolege!
Prošlo je 6 mjeseci otkad smo primili Vaše primjedbe i prijedloge vezane uz sadržaj Temeljnog kolektivnog ugovora za službenike i namještenike u javnim službama i 5 mjeseci od početka kolektivnih pregovora. Pregovori o TKU-u su zajednički posao 11 reprezentativnih sindikata i njihov rezultat ne ovisi o jednom sindikatu. Sada kada je TKU pred potpisivanjem postavljamo si pitanja: Jesmo li uspjeli? Čime možemo biti zadovoljni, a čime nezadovoljni? Sve promjene u novom TKU-u analizirat ćemo u novom glasilu. Sada ćemo se osvrnuti tek na promjene koje se odnose na naknadu za prijevoz.
Zašto se izdvojeno osvrćemo samo na ovu novinu? Zato što smo se, iako se radi o zajedničkom poslu, najviše angažirali upravo u dijelu pregovora koji se odnosio na prijevoz radnika.
Kao prvo, opet smo u suradnji sa stručnjacima s Prometnog fakulteta u Zagrebu izradili vještačenje kojim je utvrđen stvarni trošak prijevoza za radnike koji na posao i s posla putuju svojim automobilom. Spomenuto je vještačenje poslužilo kao polazište svim sindikatima u formuliranju zajedničkih zahtjeva.
Kao drugo, tijekom pregovora, a napose pri njihovu završetku, predstavnik Preporoda je, u ime svih sindikata, prezentirao podatke iz brojnih analiza koji su potvrđivali da se postojeći iznos naknade treba značajnije povećati.
Kao treće, umjesto fiksnog iznosa naknade, isticali smo višestruke prednosti rješenja prema kojem bi se visina naknade za prijevoz vezivala uz kretanja cijena za određenu vrstu goriva (postotni iznos).
Kao četvrto, zalagali smo se za vezivanje naknade uz cijenu Eurodizela, a ne Eurosupera E95 jer je to povoljnije za radnike i jer je veći broj onih koji koriste dizelsko gorivo. Vezivanje naknade samo uz Eurosuper E95 bilo bi na štetu radnika.
Kao peto, Ako se ne prihvati vezivanje visine naknade uz kretanje cijene goriva, osmislili smo i predložili korektivni mehanizam u slučaju značajnije (10 posto) promjene cijene goriva.
Uza sve spomenuto, zahtijevali smo za ostvarivanje prava na ovu naknadu i skraćivanje udaljenosti s 2 km na 1 km, smanjenje dobne granice s 61 na 55 godina, eliminiranje uloge poslodavca pri kombiniranom prijevozu, isplatu naknade za prijevoz unaprijed te povoljniji za radnike način utvrđivanja udaljenosti.
Uspjeli smo povećati visinu naknade troškova prijevoza na posao i s posla automobilom s 1kn/km na 1,35 kn/km za radnike koji to ostvaruju te u slučaju 10 postotne promjene cijene goriva i ustanovljavanje srednje cijene između Eurosupera E95 i Eurodizela ugraditi u Ugovor korektivni mehanizam i smanjiti dobno ograničenje za korištenje prava na prijevoz s 61 na 58 godina.Udio nove naknade u stvarnom trošku povećali smo s 74 na 83 posto, ali još nismo uspjeli visinom naknade u potpunosti nadoknaditi trošak. Nismo uspjeli skratiti udaljenost od 2 km, osigurati plaćanje naknade unaprijed i poboljšati rješenje u pogledu kombiniranog prijevoza.
Iako smo iznos proračunske stavke za prijevoz povećali s 387 mil. kn na više od 500 mil.kn, nismo uspjeli u svemu što smo namjeravali ovim pregovorima poboljšati. Sada kada su pregovori iza nas, mišljenja smo da se, bez ozbiljnijeg pritiska, u ovom trenutku više nije moglo postići.
Kolegice i kolege, hvala svima koji ste nam poslali primjedbe i prijedloge, onima koji su nas požurivali da s pregovorima što prije završimo, onima koji su nam konstruktivno pomagali ali i onima koji su nas, sa i bez pravog razloga, kritizirali. Iako je ugovoreno rješenje bolje od dosadašnjeg, još uvijek ima prostora za poboljšanja. Nećemo odustati sve dok, po pitanju naknade za prijevoz, ne ostvarimo sve ciljeve koje smo si zadali.
S poštovanjem,
Željko Stipić, predsjednik Sindikata
U prilogu: Članak 65. Temeljnog kolektivnog ugovora (prilog 1)