21.05.2016. 24 SATA/Snježana Krnetić , Marcela Bratović
Domoljubna Koalicija od dolaska na vlast minira reformu, a ministar šuti. Odbor za obrazovanje u četvrtak je izglasao zaključak da u dosadašnji tim za reformu treba ući 10 novih članova
Smisao imenovanja novih deset članova u stručnu skupinu za kurikularnu reformu znači njezino usporavanje. Hoće li se to i dogoditi, ovisi isključivo o ministru Predragu Šustaru i tome kako će se postaviti.
Smatraju to nastavnici, sindikati prosvjete i oporba.
– Veliko pitanje je ima li ministar političku snagu ovo presjeći. Ovo je prva ozbiljna provjera njegova autoriteta – izjavio je Željko Stipić, predsjednik školskog sindikata Preporod. Saborski Odbor za obrazovanje u četvrtak je bez oporbenih zastupnika izglasao zaključak da u dosadašnji tim za reformu treba ući deset novih članova. Tko će biti ti ljudi, kad i kako će se birati, još se ne zna. Ali cijela procedura će zaustaviti reformu. Prema nekim neslužbenim informacijama, ministar obrazovanja i Most bili su iznenađeni odlukom odbora. Ministar Šustar unatoč svim našim upitima i dalje uporno šuti. Zastupnik Mosta glasao je za odluku o novim članovima i ne želi to komentirati.
– Nemam komentara – kratko nam je u petak rekao mostovac Mario Klobučić i odjurio saborskim hodnikom. Dok je oporba zbog toga digla buru strahujući od odustajanja od reforme, HDZ-ovka Sanja Putica je, kao i mostovac, bez komentara.
– Ne bih to komentirala jer je njihov način komunikacije ispod svake razine – kratko nam je rekla te i ona odjurila.
Za razliku od nje, Sabina Glasovac (SDP) imala je što reći.
Ideologija umjesto struke
– Moj je stav da vladajućima ne odgovara reforma koja se bazira na stručnoj podlozi, koja je lišena bilo kakvog političkog utjecaja i bilo kakve ideološke obojenosti. U centru reforme koju je radila ova skupina koja je predlaže stoji učenik. Ono što se želi napraviti je da učenici ne idu s grčem u školu, da im olakšamo taj odgojno-obrazovni proces i da ih kompletno pripremimo za život, da ih obrazujemo i pružimo im okvir da budu ljudi koji će biti spremni usvojiti nova znanja i vještine, ali i nekakve vrijednosti. Tendencija Domoljubne koalicije, pod pritiskom određenih udruga i struktura, je zapravo provesti reformu koja će biti pod utjecajem politike i koja će imati čvrste ideološke predznake – rekla je Glasovac.
Čelnik Hrasta Ladislav Ilčić, pak, uvjerava da su željene izmjene i reforme prvenstveno vezane za stručnost.
– Kako vrijeme protječe, vidljivo je sve više stručnih pogrešaka u cijelom konceptu izrade kurikularne reforme. Sve je više tih stručnih pogrešaka. Ideološke postoje neke, ali one su manje – rekao je Ilčić, kojeg smo potom zamolili da nam kaže, za njega, najveću primjedbu na reformu.
– Previše je tih pogrešaka da bih to stavio u jednu rečenicu. Govorio sam o metodološkim pogreškama, koje su možda i najvidljivije. Zatim u pretrpanosti sadržaja, ta reforma ne olakšava ni ne pojednostavnjuje posao niti djeci, a kamoli nastavnicima – rekao je Ilčić i dodao kako je on za maksimalno brzo provođenje kurikularne reforme, ali i da brzina ne može biti prvi kriterij nego kvaliteta. Oporba u to ne vjeruje.
– Ako pogledate rasprave pojedinih zastupnika, onda ćete vidjeti da oni gotovo nikad ne ulaze u taj stručni dio, pogotovo ne u STEM područja, nego se bave sasvim nekim drugim temama. Mi ne želimo učenicima ulijevati znanja o svjetonazorima koji nama odgovaraju. Mi želimo od njih stvoriti ljude koji će biti sposobni sami donositi određene stavove, da budu slobodnomisleći ljudi, što nekima u ovoj državi očito ne odgovara – rekla je Glasovac. Osvrnula se i na to što je mostovac Klobučić podržao zaključak.
– Pa možda nije ni svjestan što je učinio jučer kad je sudjelovao u izglasavanju zaključaka koji će usporiti, a možda čak i zaustaviti kurikularnu reformu. Meni će biti iskreno žao ako Most podrži namjere Domoljubne koalicije. Smatram da oni u svojim reformskim zahtjevima, s kojima su nakon izbora išli u pregovaranje s obje strane, i lijevom i desnom opcijom, su u obrazovnom sustavu zagovarali nešto potpuno drukčije, upravo ovo što donosi nova reforma obrazovanja – rekla je.
Eksperimentalna faza
Pojedini članovi ekspertne skupine su sugerirali da se primjedbe uvrste u novu kurikularnu reformu nakon eksperimetnalne faze, koja bi trebala krenuti na jesen. Partneri HDZ-a u Domoljubnoj koalilciji su protiv toga.
– Previše je tih pogrešaka. Moramo prvo imati dokument koji ima glavu i rep da bismo ga mogli eksperimentalno provesti – kaže Ilčić.
Podržava ga Goran Dodig iz Hrvatske demokršćanske stranke.
– Još traje rasprava i stižu mailovi različitih društava kad je u pitanju kurikularna reforma. Jedno od tih mišljenja je i ono Hrvatskog fizikalnog društva, koje nalazi najmanje tri razloga zašto to treba doraditi – kaže Dodig. Nezavisna Gordana Rusak, zastupnica vladajućih i predsjednica Odbora za obrazovanje, tvrdi da je proširenje ekspertne skupine opravdano.
– Biste li vi kao roditelj htjeli da vam dijete može birati hoće li slušati fiziku, kemiju i biologiju ako znate da je to temelj za biomedicinu, farmaciju, za tehničke fakultete. Što ćemo dobiti nakon 10-15 godina ako pustimo da djeca biraju teže predmete – kaže Rusak.
Hoće li ministar Šustar potvrditi zaključak Odbora za obrazovanje, još se ne zna. Navodno u ponedjeljak treba imati konferenciju za novinare. Ako Šustar potvrdi zaključak, šanse da eksperimentalna faza krene na jesen sve su manje. Ostaju samo četiri mjeseca da se ti ljudi izaberu, da se educiraju nastavnici za eksperimentalnu fazu, za što još nije povučen novac iz EU fondova…
– Antireformske snage na ovaj način očito kupuju vrijeme, jer ako se cijela priča odgodi, mišljenja su da će se sve moći lakše zaustaviti. Reforma obrazovanja je potrebna, s njom kasnimo deset i više godina. Kazna za to tek će stići na naplatu. Da je političarima nacionalni interes na srcu, drukčije bi se odnosili prema obrazovanju – oštar je vođa prosvjetnog sindikata Stipić, koji upozorava odgovorne da nam vrijeme curi.
Neodgovorno ponašanje
– Na djelu je tiha, odnosno puzajuća opstrukcija. Vidljiva je neodgovornost i avanturizam onih koji se ovim projektom poigravaju – rekao je čelnik Preporoda.
U cijeloj priči ne vidi problem u sukobu ideologija nego taštinu pojedinaca, koji, navodi, za sebe misle da su Bogom dani reformatori, a koje se u cijelom procesu možda zaobišlo. S druge strane imamo ljude koji imaju poštene namjere da se sustav obrazovanja počne korjenito mijenjati. Stipić ističe i da primjedbe na kurikularnu reformu iznesene u javnoj raspravi treba ozbiljno razmotriti.
– Čekanje ili odugovlačenje promjena u obrazovanju imalo bi nesagledive posljedice i to si ne možemo dopustiti – zaključio je.
Članica stručne skupine za kurikularnu reformu, Lidija Kralj, nije željela ulaziti u politička pitanja koja se pletu oko reforme.
Ne smiju odustati
– Podrška politike nedostaje i to se osjeti, a za cijeli proces nužna je upravo politička podrška – kratko je izjavila. U travnju, kad Vlada nije povukla 50 milijuna eura za edukaciju nastavnika, Kralj nam je kazala kako sumnja da je to znak odgode reforme.
– Nemate čime financirati edukaciju nastavnika, nije stvar samo u realizaciji. Plan je bio pripremiti nastavnike kroz ljeto – rekla nam je Kralj.
Stručnjaci u neslužbenim razgovorima navode da ne znaju kako će se na samu provedbu reforme odraziti imenovanje novih članova ekspertnog tima i napominju da o tome ranije nije bilo riječi niti je bilo u planovima.
Dalibor Perković iz udruge Nastavnici organizirano također nije želio nagađati zašto je došlo do proširenja ekspertnog tima. Ponovio je svoj raniji stav, a to je da reforma mora ići dalje.
– Ako se pokaže da je tu nešto krivo, reforma se ne treba zaustaviti nego treba promijeniti smjer. Ona se ne smije zaustaviti jer bi to značilo povratak Hrvatske 50 godina unazad – ustvrdio je Perković.
Voditelj stručne ekspertne skupine za reformu, Boris Jokić, ni jučer nije želio komentirati najnoviji potez vladajuće koalicije.
Siječanj: Najavili da odustaju pa izjavili da je to tipfeler
Sumnje o zaustavljanju kurikularne reforme pojavile su se već prvog dana stupanja na vlast Domoljubne koalicije u siječnju. Objavili su da treba zaustaviti reforme. Nakon oštrih kritika tvrdili su da je to tipfeler.
Ožujak: Izjavili da se odgađa eksperimentalna faza
Sredinom ožujka Šustar je najavio mogućnost jednogodišnje odgode eksperimentalnog uvođenja kurikularne reforme u 48 osnovnih i 12 srednjih škola. Uslijedila je nova burna reakcija javnosti.
Travanj: Nisu povukli 50 mil. eura za edukaciju nastavnika
U travnju je opet sve dovedeno u pitanje, i to kad je Vlada odustala od povlačenja 50 milijuna kuna iz EU fondova za edukaciju nastavnika potrebnih za provođenje reforme školstva.
Čekaju se konkretni potezi
Ministar se u travnju s voditeljem ekspertne skupine Jokićem pojavio u Saboru na tematskoj sjednici.
– Čeka nas velik posao i vremena je sve manje – rekao je i nije ništa učinio.
Opet je sve stalo
Odbor za obrazovanje u četvrtak predlaže da deset novih ljudi uđe u tim za reformu. Oporba negoduje. Stručnjaci upozoravaju da će to značiti kašnjene. Ministar šuti.
Originalni tekst: http://www.24sata.hr/news/sustar-mora-jasno-reci-ide-li-reforma-obrazovanje-dalje-ili-ne-475232