Zagreb, 6. listopada 2021. godine
P R I O P Ć E NJ E
Najnovijim poskupljenjem svih vrsta goriva, a napose jučerašnjim rastom cijene dizela za čak 28 lipa, čime je ova vrsta goriva po prvi puta probila granicu od 11 kuna, u bezizlaznu su situaciju dovedeni svi službenici i namještenici u javnim službama koji, zbog nepostojanja javnog prijevoza, na posao putuju svojim automobilom.
Nakon četiri godine zakidanja na troškovima prijevoza, što je kontinuirano dovodilo do smanjenja cijene njihova rada, desetci tisuća radnika u školstvu, znanosti, zdravstvu, socijalnoj skrbi i kulturi nemaju više odakle „sufinancirati državu“. Mnogi su zbog toga zapali u dužničko ropstvo te sada muku muče s ovrhama i utjerivačima dugova.
Do zakidanja radnika u javnim službama na troškovima prijevoza dolazi po više osnova. Umjesto u kolektivnom ugovoru utvrđene nadoknade troška od 1,34 kuna po kilometru, od 2017. radnicima se isplaćuje samo 1 kuna po prijeđenom kilometru. Do zakidanja dolazi i zbog neprestanog rasta cijene goriva. Početkom 2018. cijena litre benzina iznosila je 9,71 kuna, a dizela 9,09 kuna. Sada su obje vrste goriva skuplje od 11 kuna. Također, troškovi održavanja automobilu su, prema izračunima stručnjaka, u korona-krizi, porasli za više od 20 posto.
Kako svi pokazatelji ukazuje da se u javnim službama, unatrag četiri godine, nadoknađivalo između 40 i 50 posto stvarnog troška prijevoza, radnici-putnici, posebice oni koji putuju na duljim relacijama, iz vlastitog su džepa doplatili više desetaka tisuća kuna za troškove prijevoza. Zbog ovoga, ali i činjenice da su sve povišice plaće iz 2020. obezvrijeđene inflacijom i porastom troškova života, sindikatima javnih službi predstoje teški i neizvjesni pregovori o novom Temeljnom kolektivnom ugovoru za službenike i namještenike.
Željko Stipić, predsjednik Sindikata Preporod