Jednakost je bio ključni aspekt odgovora većine zemalja na situaciju koju je uzrokovala pandemija, jer su prepoznale činjenicu da će učenici u nepovoljnom položaju dodatno zaostati u učenju. Mnoge su zemlje stoga pokušale izjednačiti uvjete školovanja za sve, obraćajući posebno pozornost na mjere povezane s prehranom, tehnologijom ili socijalnom podrškom učenicima i obiteljima kojima je to bilo najpotrebnije
Priredila Ivana Čavlović
16.05.2022.
Tijekom pandemije, Odjel za obrazovanje i vještine Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD) pružao je potporu svojim zemljama članicama i partnerima omogućavanjem niza resursa i publikacija, ali i ponudivši im mjesto za razmjenu ideja i inicijativa. Većina zemalja pokušala je osigurati kontinuitet učenja tijekom krize uzrokovane bolešću COVID-19, i to uglavnom tako što su osigurale razne resurse za obrazovanje na daljinu, ali i poticale učitelje da daju sve od sebe kako bi učenicima olakšali stjecanje znanja tijekom ove situacije.
U Japanu su škole ostale otvorene veći dio pandemije. Uvedene su sigurnosne mjere za djelatnike škola i učenike ‒ izbjegavanje zatvorenih prostora, bliskoga kontakta i prenapučenih mjesta. Zabilježeno je stoga samo 11 slučajeva prijenosa zaraze u školi (od rujna 2020.), a svoju su politiku saželi u dokumentu „Osiguravanje učenja bez obzira na to stanje s pandemijom koronavirusa”. U tu je svrhu japansko Ministarstvo obrazovanja, kulture, sporta, znanosti i tehnologije uposlilo i umirovljene učitelje, studente, osobe iz nevladinih organizacija povezanih s obrazovanjem, ali i pojedine članove zajednice. Uz to, pomoćno školsko osoblje, školski savjetnici i socijalni radnici angažirani su kako bi pružili dodatnu podršku mentalnom zdravlju učenika.
U Francuskoj, nakon potpunog zatvaranja za gotovo sve učenike tijekom prvoga pandemijskog vala, osiguran je kontinuitet učenja zahvaljujući otvaranju i širenju njihove već postojeće infrastrukture za digitalno učenje te potpore savjetnika za digitalno obrazovanje koji rade s nastavnicima, ravnateljima i drugim obrazovnim dionicima. Od ožujka 2021. škole su ostale otvorene u cijeloj zemlji, bez obzira na situaciju s pandemijom, sa strogim sanitarnim protokolom: fizička distanca za učenike iz različitih razreda; obvezno nošenje maski za učitelje i učenike starije od 10 godina; dezinfekcija ruku; redovita dezinfekcija i ventilacija učionica i javnih prostora; posebni protokoli tijekom školskih obroka, odmora, ulaska u školu i izlaska iz nje, tjelesnog i glazbenog odgoja; davanje prednosti nastavnicima i učenicima pri testiranju na COVID-19. Nastavnici iz rizičnih skupina poučavali su na daljinu tijekom cijelog razdoblja pandemije.
Osim omogućavanja digitalnih resursa za učenje te obrazovnih programa na TV-u i radiju, Čile se odlučio za plan postupnog otvaranja škola koji se usredotočuje na sigurnost. U dogovoru s Ministarstvom zdravstva, Ministarstvo obrazovanja propisalo je sanitarni protokol (dezinfekcija, obvezne maske, fizička distanca, prilagođeni rasporedi i sl.) koji svaka škola provodi u skladu sa svojim specifičnim zahtjevima. S obzirom na uvjete, Ministarstvo je školama osiguralo novi pedagoški plan u kojem se prednost daje pojedinim aspektima kurikuluma i nekim dijagnostičkim instrumentima za utvrđivanje potreba učenika, s naglaskom na njihovo socioemocionalno stanje.
Jednakost je bio ključni aspekt odgovora većine zemalja na situaciju koju je uzrokovala pandemija, jer su prepoznale činjenicu da će učenici u nepovoljnom položaju dodatno zaostati u učenju. Mnoge su zemlje stoga pokušale izjednačiti uvjete školovanja za sve, obraćajući posebno pozornost na mjere povezane s prehranom, tehnologijom ili socijalnom podrškom učenicima i obiteljima kojima je to bilo najpotrebnije.
U državi Sao Paulo u Brazilu jedna je od prvih mjera Ministarstva obrazovanja bila rješavanje pitanja prehrane. Javne škole u Sao Paulu obično nude jedan besplatan obrok dnevno svim učenicima. Međutim, tijekom zatvaranja škola, dodatna je pomoć pružena učenicima koji žive u krajnjem siromaštvu te je pokrenut program socijalne podrške pod nazivom Merenda em Casa, kojim je omogućen besplatan obrok za učenike čije obitelji primaju socijalnu pomoć. Za siromašne učenike čije obitelji ne primaju novčanu naknadu (Bolsa Família) osigurana je pomoć donacijama Comunitasa, nacionalne neprofitne organizacije koja promiče javno-privatna partnerstva. Ministarstvo je također osnovalo radnu skupinu koja će telefonski ili na bilo koji drugi mogući način doprijeti do roditelja „nedostupnih” učenika, uključujući kućne posjete, nakon što su učitelji prijavili njihovo zaostajanje u učenju.
U Kolumbiji je pokrenuta platforma za resurse za učenje za mobilne telefone (movil.colombiaaprende) te je objavljena uredba kojom se od mobilnih operatera traži da osiguraju besplatan pristup određenim obrazovnim uslugama i mrežnim stranicama. Također, vlada je postigla sporazum s mobilnim i internetskim operaterima kojim se svim stanovnicima osigurava pristup obrazovnim sadržajima i smjernicama, posebice kućanstvima s nižim dohotkom.
U Koreji, u suradnji s Ministarstvom znanosti i IKT-a, lokalnim vlastima i privatnim tvrtkama, Ministarstvo obrazovanja osiguralo je digitalne uređaje i subvencionirane naknade za pretplatu na internet učenicima u nepovoljnom položaju, kako bi se osigurali jednaki uvjeti za sve. Svi učenici koji se prijave za digitalne uređaje mogu ih unajmiti bez dodatnih troškova pa je to od travnja 2021. godine učinilo 5.3 posto svih korejskih učenika, odnosno njih 280 tisuća.