07.11.2024.
Precizan izvještaj s jučerašnjeg, kako su ga iz Ministarstva nazvali, preliminarnog sastanka stane u jednu rečenicu koja glasi: S pregovorima za osnovnoškolski kolektivni ugovor nastavlja se 22. studenog, a za srednjoškolski kolektivni ugovor 26. studenog. S obzirom na to da je Vlada tek jučer donijela odluku o sastavu dvaju pregovaračkih odbora i s obzirom da u jednom od tri reprezentativna školska sindikata ide izborna skupština – sporost u zakazivanju pregovaračkog sastanka nije neočekivana.
Kako jučer nikakvih pregovora nije ni bilo, onda će izostati i uobičajeni izvještaj. Umjesto njega evo tek nekih misli i prijedloga koje smo na sastanku iznijeli ispred našeg sindikata.
- Zato što pregovora nije bilo 17 mjeseci odgovornost je na Vladi. Obustavljanjem pregovora nastala je višestruka šteta. Ne samo u tome što postojeća prava nisu poboljšana, a nova ugovorena, nego su razrijeđeni službeni kontakti sindikata i Ministarstva u razdoblju kada se još moglo utjecati na to da radnici u obrazovanju bolje prođu i u Zakonu o plaćama i u Uredbi o koeficijentima.
- Obustavljanje je pregovora dovelo do toga da neke promjene u obrazovanju, poput eksperimentalnog projekta cjelodnevne škole, nisu odgovarajuće popraćene sadržajem iz granskog kolektivnog ugovora.
- Iz razloga što se za početak iduće školske godine najavljuje uvođenje modularne nastave u strukovnim školama, a što može imati ozbiljne posljedice po pitanju radno-pravnog statusa velikog broja radnika, važno je da se u srednjoškolskom kolektivnom ugovoru pronađu rješenja za probleme koji će se pojaviti.
- Kad se iznenadno postavilo pitanje rješavanja problema položaja pomoćnika u nastavi u kolektivnim ugovorima, pitanje je postavila sudionica pregovora koja ističe da zasad nema ovu skupinu radnika među svojim članstvom, mi smo iznijeli stav da to jest jedno od ozbiljnih pitanja koje će se pojaviti u pregovorima, a državni je tajnik na sve odgovorio tako da je potvrdio kako „njihova strana“ ni do sada nije izbjegavala uvrstiti ovo pitanje u dnevni red pregovora.
Predložili smo učinkovitiji način vođenja pregovora. Umjesto da se ide od članka do članka i sve oko čega se dvije strane ne slože ostavlja za kraj pregovora, boljim rješenjem smatramo problemski pristup koji bi pregovaračima s obje strane omogućavao kvalitetniju pripremu, a članstvu bolji uvid u odvijanje pregovora i mogućnost promptnog reagiranja na odbijanje zahtjeva sindikalne strane.