POTENCIJALNI ODGOVOR POJEDINIH ZEMALJA NA OBRAZOVNU KRIZU IZAZVANU PANDEMIJSKIM MJERAMA

28.03.2022

Gubitak znanja nadoknaditi uz pomoć programa za prilagođeno poučavanje

Jedan od pristupa koji bi mogao omogućiti individualan i prilagođen pristup djeci zove se „poučavanje na odgovarajućoj razini”. Temeljno je načelo ovoga pristupa upravo to da u središte stavlja svakog učenika pojedinačno i prilagođava se njegovim potrebama, a organiziran je tako da su djeca grupirana prema svojoj razini znanja odnosno stručnosti, a ne prema dobi ili ocjeni

Priredila Ivana Čavlović

Obrazovni sustav kakav oduvijek poznajemo izmijenio se gotovo preko noći početkom 2020. godine. U kratkom je vremenu cijeli svijet bio suočen s potpunim zatvaranjem, pa tako i obrazovnih institucija, zbog pandemije bolesti COVID-19. Sudjelovanje na nastavi i ostalim školskim aktivnostima od kuće bio je dotad gotovo nezamisliv scenarij, no pod pritiskom širenja bolesti nešto nezamislivo postalo je dijelom naše svakodnevice. U tom su razdoblju naglih promjena i velike neizvjesnosti svi dionici obrazovnoga sustava imali različita pitanja i nedoumice o tome kako se snaći u novom okružju. Sva znanja i vještine koje učitelji imaju trebalo je istoga trenutka prilagoditi i primijeniti na online platforme kako bi se obrazovanje učenika koliko-toliko neometano nastavilo. Učenici su se iz školskih klupa prebacili u svoje domove, a roditelji, koji su također većinom prešli na rad od kuće, našli su se u jedinstvenoj situaciji. Dom većine ljudi tako je postao višenamjenski prostor u kojem je trebalo pomiriti poslovne, školske, fakultetske i kućanske obveze.

Takvo je stanje potrajalo mjesecima, a potpuni povratak u učionice još dugo nije bio moguć, već se, s obzirom na trenutačnu situaciju, izmjenjivala nastava uživo s onom na daljinu. Sve je to ostavilo traga na svim dionicima obrazovnog sustava, a posebno na učenicima, koji su u tom neizvjesnom razdoblju izgubili mnogo znanja te propustili mnogo prilika za učenje, a učinak je vrlo različit u mnogim zemljama i školama diljem svijeta. Čak i unutar jedne učionice, različite okolnosti i osobne značajke podrazumijevaju vrlo različitu razinu stečenoga znanja među učenicima. Stoga je prepoznavanje potreba svakoga pojedinog djeteta ključno za učinkovito rješavanje ovoga problema.

Prilagođen pristup svakom učeniku

Jedan od pristupa koji bi mogao omogućiti individualan i prilagođen pristup djeci zove se „poučavanje na odgovarajućoj razini”. Temeljno je načelo ovoga pristupa upravo to da u središte stavlja svakog učenika pojedinačno i prilagođava se njegovim potrebama, a organiziran je tako da su djeca grupirana prema svojoj razini znanja odnosno stručnosti, a ne prema dobi ili ocjeni. Ovaj pristup uključuje posebne aktivnosti i instrukcije osmišljene zbog toga da učenici s vremenom dosegnu višu obrazovnu razinu, uz pomno praćenje njihova napretka. Te su aktivnosti učenja obično usmjerene na temeljne jezične i matematičke vještine i nisu isključivo povezane s kurikulumom.

Pristup počinje kratkom procjenom sposobnosti čitanja ili računanja. Nakon redovne nastave, učenici prelaze iz svojih razrednih odjeljenja u učionice namijenjene prilagođenom poučavanju, prema programu usklađenom s dijagnostičkom procjenom, i ondje imaju sat ili dva dodatne nastave. U tim učionicama osposobljeni volonteri ili učitelji održavaju specijaliziranu nastavu osmišljenu za pomoć učenicima kako bi što brže i kvalitetnije napredovali od jedne obrazovne razine do iduće. Također, ti učenici nastavljaju redovno školovanje tijekom sudjelovanja u ovim programima.

Mnoge su zemlje tijekom pandemijske krize prepoznale koristi ovoga prilagođenog programa te su ga odlučile provesti kako bi pomogle učenicima da što lakše nadoknade zaostatke uzrokovane neodržavanjem redovne nastave. Jedna je od njih i Indija, gdje su taj program eksperimentalno provodili 50 dana. U njemu su sudjelovali učenici od trećega do petoga razreda, s poučavali su ih osposobljeni volonteri. U tom su razdoblju učenici s najniže razine postignuća napredovali za nekoliko stepenica te dosegnuli treću najvišu razinu znanja i sposobnosti (Banerjee i dr.), a slični su pozitivni rezultati postignuti i u Gani, provodeći ovakav pristup u sklopu Inicijative zajednice učitelja u Gani (Lucas, Beg i Fitzpatrick).

Nadalje, u Bocvani i Zambiji također su kao odgovor na pandemijsku krizu i podršku oporavka od gubitka znanja uveli programe koji grupiraju djecu prema njihovoj razini sposobnosti uz prilagođeno poučavanje. U Bocvani je program Poučavanje na pravoj razini (Teaching at the Right Level ‒ TaRL) bio temeljna intervencija još prije pandemije, a partneri Ministarstva osnovnog obrazovanja u sjeveroistočnoj regiji preuzeli su vodstvo u ponovnom uspostavljanju toga programa nakon otvaranja škola u 2020. godine, smanjujući ciklus provedbe s trideset na osam dana. Unatoč ovom skraćenom razdoblju, učenici su pokazali iznimne uspjehe u učenju, koji su bili gotovo jednaki onima iz 30-dnevnog ciklusa (Muyoki i dr.). U Zambiji se vladin program TaRL proširuje na više obrazovnih razina i kombinira s redovnim kurikulumom jezika i matematike (UNESCO).

„Popunjavanje praznina”

Druge su zemlje, pak, uključile načela „poučavanja na odgovarajućoj razini” u svoje nove pedagoške pristupe. Tako su u Kambodži Ministarstvo obrazovanja i lokalni partneri nevladinih organizacija razvili program koji dvanaest sati mjesečno posvećuje „popunjavanju praznina” odnosno nadoknadi u učenju ciljanim vježbama. Razvili su „dopunske pakete učenja”, koji počinju dijagnostičkom procjenom znanja temeljnih kompetencija u jeziku i matematici, a zatim učitelji grupiraju učenike prema razini sposobnosti i provode aktivne vježbe na različitim razinama (KAPE). U Čileu je Ministarstvo obrazovanja pokrenulo nacionalni program koji pomaže školama u provedbi pedagoškog pristupa koji promiče ovladavanje ključnim konceptima potrebnima za učenje na trenutačnoj razini. Za svaki se cilj učenja trodijelna metodologija sastoji od faze nadoknade ili „ujednačavanja”, zatim faze u kojoj se uči novi sadržaj te formativne procjene, a potom se na temelju rezultata određuje hoće li razred nastaviti učiti na određenoj razini ili se vraća u fazu nadoknade (Ministerio de Educación de Chile).