Piše: Ljerka Bratonja Martinović, Novi list, 28. kolovoza 2025.
IPAK KREĆE Od 8. rujna u strukovnim školama uvodi se modularna nastava
Reforma donosi suvremene kurikulume i veću povezanost s poslodavcima, no prati je niz problema – od administrativnih nedorečenosti i nesklada sa zakonom do brige o normi nastavnika
Od ponedjeljka, 8. rujna, u prvim razredima srednjih strukovnih škola kreće modularna nastava. Oko njezinog su se uvođenja lomila koplja, tražila odgoda, no reforma ipak kreće. U školama, doznajemo, pripreme su pri kraju, a unatoč početničkim teškoćama zbog uvođenja novih kurikuluma i potpuno nove paradigme obrazovanja, strukovne će škole od ove jeseni raditi kvalitetnije i bolje. Tako bar smatra Igor Majkić, ravnatelj Tehničke škole Rijeka, koji veli da novi sustav strukovnog obrazovanja ima svojih prednosti i mana, ali je stvorio prostor za bolje povezivanje s poslodavcima i za kvalitetniji rad u školi.
– Nitko od nas ravnatelja ovog ljeta nije bio na godišnjem. Radimo cijelo ljeto, usklađujemo i pokušavamo sve napraviti kako treba. I uspjet ćemo, uvjeren je Majkić.
Prednosti i problemi
Olakotna mu je okolnost, kaže, što je na čelu mladog kolektiva pa su svi »pohvatali« novi način rada. A modularna nastava, dodaje, ima puno prednosti. Kod njega u školi, smjer brodogradnje radio je po kurikulumu iz 1996., a sada imaju suvremene kurikulume kako učenici više ne bi morali učiti zastarjele činjenice. Najbanalnije, u računalstvu je u kurikulumu još uvijek pisalo diskete, iako odavno ne postoje, ilustrira Majkić. Modularna nastava nastavnicima je, s
druge strane, dala širinu da se mogu posvetiti onome što tržište rada lokalno traži.
– Koliko god ljudi misle da brodogradnja stoji loše, kod nas u Rijeci je 50 tvrtki koje nam dolaze svaki dan i traže učenike. Pitali smo ih što im konkretno treba i u dogovoru s njima više se posvećujemo crtanju 3D dizajna brodova. Sada imamo puno veću širinu prilagoditi se tržištu lokalno i stvoriti potrebnu radnu snagu, ističe ravnatelj.
Problemi u uvođenju modularne nastave uglavnom su, kaže, administrativni, a reforma je nažalost zbrzana i neusklađena sa Zakonom o odgoju i obrazovanju. Zbog toga, tvrdi, niti jedan ravnatelj strukovne škole ove godine neće ispoštovati obvezu da sve bude po zakonu.
– Moduli koji se uvode umjesto predmeta mogu trajati deset tjedana, na primjer. Zakon o odgoju i obrazovanju kaže da se ocjena zaključuje na kraju nastavne godine, u lipnju. Ne znamo kako to uskladiti sa zakonom. Isto tako, pitanje je kako ćemo pokriti modul ako nastavnik ode na bolovanje? Nastavnici će dok traje modul raditi iznad norme, a neke mjesece će raditi upola manje. Pitanje je kako ćemo to obračunavati, navodi ravnatelj. Suzana Hitrec, predsjednica Udruge srednjoškolskih ravnatelja, veli da su škole još u lipnju odredile koji će nastavnik što predavati, formirani su razredni odjeli, a rasporedi su gotovi ili pred dovršetkom.
– Vidjet ćemo hoće li biti problema kad škola krene. Dobro je što modularna nastava ide samo u prve razrede pa je utoliko lakše. Rasporedili smo satnicu kako smo mogli, a ako smo mogli birati, dali smo zaduženje nastavnicima koji su više motivirani za promjene, objašnjava Hitrec.
Popunjavanje norme
Kako je ministar znanosti i obrazovanja Radovan Fuchs ovih dana poslao dopis ravnateljima da, sukladno dogovoru sa sindikatima, svim nastavnicima u modularnoj
nastavi moraju osigurati punu normu, Hitrec kaže kako to i čine, zaduženjima u fakultativnoj, dopunskoj, dodatnoj nastavi, razredništvu…
– Imam dvije takve nastavnice, dobile su razredništvo i sigurna sam da će sve odraditi. Ljudi bez pune norme sad su u manjini, ali sljedeće će se godine njihov broj povećavati, podsjeća. U sindikatima se boje tog scenarija. Zasad, kažu, nije bilo kršenja prava nastavnika zbog uvođenja modularne nastave, no očekuju da bi s početkom nastavne godine moglo biti problema.
– Ako pojedini ravnatelj ne shvati da bez obzira na zaduženja čovjek mora imati punu plaću, bit će problema. A problem će biti i gubitak norme, prvenstveno kod nastavnika geografije jer je taj predmet iz prvog i drugog razreda prebačen u četvrti. I dogodine će biti problem kako zbrinuti te ljude, ocjenjuje Zrinko Turalija iz NSZSŠH-a. Nekoliko je nastavnika već ostalo bez pola satnice, a ravnatelji su ih uspjeli napuniti raznim zaduženjima, no dogodine to više neće moći, zaključuje. Majkić pak smatra da takvo popunjavanje satnice nema smisla.
– Kako da stavim osobu koja mi je u školi četiri sata za razrednika? To nije pedagoški, jer kad ga učenik treba, nema ga u školi. Možda su se ipak zaletjeli, možda je trebalo još godinu-dvije da se reforma uskladi sa Zakonom o radu i Zakonom o odgoju i obrazovanju, ocjenjuje. Iako će dijelu nastavnika ugroziti radna mjesta, modularna nastava, kaže ravnatelj Tehničke škole Rijeka, donosi još jednu važnu novost.
– Prije je svaki nastavnik imao svoj predmet i to je bilo to. Sad smo natjerali nastavnike da međusobno komuniciraju, surađuju, a to rezultira kvalitetom. Imamo više nastavnika u istom modulu, njih pet ili šest, a ako jedan od njih »fuša«, to se vidi. Zato si neće moći dozvoliti da ne rade kako treba, zaključuje.
Besplatni obrazovni materijali
Dobra je vijest za učenike i roditelje da udžbenici za strukovne module nisu obavezni i neće ih morati kupovati. Agencija za strukovno obrazovanje (ASOO) napravila je stranicu i aplikaciju naziva – Free-DOM, digitalni obrazovni materijal za sve struke i sve programe u srednjim strukovnim školama. Putem aplikacije učenici će imati pristup besplatnim obrazovnim materijalima za svoj strukovni modul.
Prije je svaki nastavnik imao svoj predmet i to je bilo to. Sad smo natjerali nastavnike da međusobno komuniciraju, surađuju, a to rezultira kvalitetom. Imamo više nastavnika u istom modulu, njih pet ili šest, a ako jedan od njih »fuša« to se vidi. Zato si neće moći dozvoliti da ne rade kako treba – Igor Majkić, ravnatelj Tehničke škole Rijeka
– PLUSEVI I MINUSI –
– – PREDNOSTI
Suvremeni kurikulurni – učenici više ne uče zastarjele sadržaje
Prilagodba tržištu rada – škole se mogu usmjeriti na vještine koje lokalni poslodavci traže
Fleksibilnost nastavnika – više slobode u kreiranju nastave prema potrebama
Povezanost škole i poslodavaca – suradnja s tvrtkama koje traže učenike
Bolja kvaliteta rada – više nastavnika radi u istom modulu, pa je potrebna suradnja i komunikacija
– – NEDOSTACI
Administrativni problemi – zakon traži zaključivanje ocjena na kraju godine, a moduli traju kraće
Nesklad sa zakonima – reforma nije u potpunosti usklađena sa Zakonom o odgoju i obrazovanju i Zakonom o radu
Opterećenje nastavnika – neki rade iznad norme, dok drugi ostaju bez dijela satnice
Nedostatak kontinuiteta – problem pokrivanja modula u slučaju bolovanja nastavnika