Nitko neće izgubiti normu, motivirani su dobili više posla

28.08.2025

Piše: Ljerka Bratonja Martinović, Novi list, 28. kolovoza 2025.

IPAK KREĆE Od 8. rujna u strukovnim školama uvodi se modularna nastava

Reforma donosi suvremene kurikulume i veću povezanost s poslodavcima, no prati je niz problema – od administrativnih nedorečenosti i nesklada sa zakonom do brige o normi nastavnika

Od ponedjeljka, 8. rujna, u prvim razredima srednjih strukovnih škola kreće modularna nastava. Oko njezinog su se uvođenja lomila koplja, tražila odgoda, no reforma ipak kreće. U školama, doznajemo, pripreme su pri kraju, a unatoč početničkim teškoćama zbog uvođenja novih kurikuluma i potpuno nove paradigme obrazovanja, strukovne će škole od ove jeseni raditi kvalitetnije i bolje. Tako bar smatra Igor Majkić, ravnatelj Tehničke škole Rijeka, koji veli da novi sustav strukovnog obrazovanja ima svojih prednosti i mana, ali je stvorio prostor za bolje povezivanje s poslodavcima i za kvalitetniji rad u školi.

– Nitko od nas ravnatelja ovog ljeta nije bio na godiš­njem. Radimo cijelo ljeto, usklađujemo i pokušava­mo sve napraviti kako tre­ba. I uspjet ćemo, uvjeren je Majkić.

Prednosti i problemi

Olakotna mu je okolnost, kaže, što je na čelu mladog kolektiva pa su svi »pohvatali« novi način rada. A modular­na nastava, dodaje, ima puno prednosti. Kod njega u ško­li, smjer brodogradnje radio je po kurikulumu iz 1996., a sada imaju suvremene ku­rikulume kako učenici više ne bi morali učiti zastarjele činjenice. Najbanalnije, u računalstvu je u kurikulu­mu još uvijek pisalo diske­te, iako odavno ne postoje, ilustrira Majkić. Modularna nastava nastavnicima je, s

druge strane, dala širinu da se mogu posvetiti onome što tržište rada lokalno traži.

– Koliko god ljudi misle da brodogradnja stoji loše, kod nas u Rijeci je 50 tvrtki koje nam dolaze svaki dan i traže učenike. Pitali smo ih što im konkretno treba i u dogovoru s njima više se posvećujemo crtanju 3D dizajna brodova. Sada imamo puno veću širi­nu prilagoditi se tržištu lokalno i stvoriti potrebnu radnu snagu, ističe ravnatelj.

Problemi u uvođenju modularne nastave uglavnom su, kaže, administrativni, a reforma je nažalost zbrzana i neusklađena sa Zakonom o odgoju i obrazovanju. Zbog toga, tvrdi, niti jedan ravnatelj strukovne škole ove godine neće ispoštovati obvezu da sve bude po zakonu.

– Moduli koji se uvode umjesto predmeta mogu tra­jati deset tjedana, na primjer. Zakon o odgoju i obrazovanju kaže da se ocjena zaključu­je na kraju nastavne godine, u lipnju. Ne znamo kako to uskladiti sa zakonom. Isto tako, pitanje je kako ćemo pokriti modul ako nastavnik ode na bolovanje? Nastavni­ci će dok traje modul raditi iznad norme, a neke mjesece će raditi upola manje. Pitanje je kako ćemo to obračunava­ti, navodi ravnatelj. Suzana Hitrec, predsjednica Udruge srednjoškolskih ravnatelja, veli da su škole još u lipnju odredile koji će nastavnik što predavati, formirani su razredni odjeli, a rasporedi su gotovi ili pred dovršetkom.

– Vidjet ćemo hoće li bi­ti problema kad škola krene. Dobro je što modularna nastava ide samo u prve razrede pa je utoliko lakše. Rasporedili smo satnicu kako smo mogli, a ako smo mogli birati, dali smo zaduženje nastavnicima koji su više motivirani za promjene, objašnjava Hitrec.

Popunjavanje norme

Kako je ministar znanosti i obrazovanja Radovan Fuchs ovih dana poslao dopis rav­nateljima da, sukladno dogovoru sa sindikatima, svim nastavnicima u modularnoj

nastavi moraju osigurati punu normu, Hitrec kaže kako to i čine, zaduženjima u fa­kultativnoj, dopunskoj, dodatnoj nastavi, razredništvu…

– Imam dvije takve nastavnice, dobile su razredništvo i sigurna sam da će sve odraditi. Ljudi bez pune norme sad su u manjini, ali sljedeće će se godine njihov broj povećavati, podsjeća. U sindikatima se boje tog scenarija. Zasad, kažu, nije bilo kršenja prava nastavnika zbog uvođenja modularne nastave, no očekuju da bi s početkom nastavne godine moglo biti problema.

– Ako pojedini ravnatelj ne shvati da bez obzira na zaduženja čovjek mora imati punu plaću, bit će problema. A problem će biti i gubitak norme, prvenstveno kod nastavnika geografije jer je taj predmet iz prvog i drugog razreda prebačen u četvrti. I dogodine će biti problem kako zbrinuti te ljude, ocjenjuje Zrinko Turalija iz NSZSŠH-a. Nekoliko je nastavnika već ostalo bez pola satnice, a ravnatelji su ih uspjeli napuniti raznim zaduženjima, no dogodine to više neće moći, zaklju­čuje. Majkić pak smatra da takvo popunjavanje satnice nema smisla.

– Kako da stavim osobu koja mi je u školi četiri sata za razrednika? To nije pedagoški, jer kad ga učenik treba, nema ga u školi. Možda su se ipak zaletjeli, možda je trebalo još godinu-dvije da se reforma uskladi sa Zakonom o radu i Zakonom o odgoju i obrazovanju, ocjenjuje. Iako će dijelu nastavnika ugroziti radna mjesta, modularna nastava, kaže ravnatelj Tehničke škole Rijeka, donosi još jednu važnu novost.

– Prije je svaki nastavnik imao svoj predmet i to je bilo to. Sad smo natjerali nastavnike da međusobno komuniciraju, surađuju, a to rezul­tira kvalitetom. Imamo više nastavnika u istom modulu, njih pet ili šest, a ako jedan od njih »fuša«, to se vidi. Zato si neće moći dozvoliti da ne rade kako treba, zaključuje.

Besplatni obrazovni materijali

Dobra je vijest za učenike i roditelje da udžbenici za strukovne module nisu obavezni i neće ih morati kupovati. Agencija za strukovno obrazovanje (ASOO) napravila je stranicu i aplikaciju naziva – Free-DOM, digitalni obrazovni materijal za sve struke i sve programe u srednjim strukovnim školama. Putem aplikacije učenici će imati pristup besplatnim obrazovnim materijalima za svoj strukovni modul.

Prije je svaki nastavnik imao svoj predmet i to je bilo to. Sad smo natjerali nastavnike da međusobno komuniciraju, surađuju, a to rezultira kvalitetom. Imamo više nastavnika u istom modulu, njih pet ili šest, a ako jedan od njih »fuša« to se vidi. Zato si neće moći dozvoliti da ne rade kako treba – Igor Majkić, ravnatelj Tehničke škole Rijeka

– PLUSEVI I MINUSI –

– – PREDNOSTI

Suvremeni kurikulurni – učenici više ne uče zastarjele sadržaje

Prilagodba tržištu rada – škole se mogu usmjeriti na vještine koje lokalni poslodavci traže

Fleksibilnost nastavnika – više slobode u kreiranju nastave prema potrebama

Povezanost škole i poslodavaca – suradnja s tvrtkama koje traže učenike

Bolja kvaliteta rada – više nastavnika radi u istom modulu, pa je potrebna suradnja i komunikacija

– – NEDOSTACI

Administrativni problemi – zakon traži zaključivanje ocjena na kraju godine, a moduli traju kraće

Nesklad sa zakonima – reforma nije u potpunosti usklađena sa Zakonom o odgoju i obrazovanju i Zakonom o radu

Opterećenje nastavnika – neki rade iznad norme, dok drugi ostaju bez dijela satnice

Nedostatak kontinuiteta – problem pokrivanja modula u slučaju bolovanja nastavnika