Navodni skandal u školi i ‘afera šugaman‘ zagrebačke učiteljice: ručnik preko glave učenika nije nikakva šteta u borbi protiv prepisivačine

29.04.2021

Piše:  DAMIR PILIĆ, Slobodna Dalmacija, 28.04.2021.
Izgleda da se u Veterinarskoj školi u Zagrebu, na satu fizike, dogodio težak pedagoški incident, nezapamćen na ovim prostorima. O razmjerima te odgojno-obrazovne katastrofe rječito govore izjave potresenih aktera.

„Skandal u zagrebačkoj srednjoj školi”, vrište novinski naslovi.

„(Učeničku) dramu su nam prepričali roditelji”, pišu zagrebački novinari ispod naslova.

„Ostala sam u šoku kada mi je dijete ispričalo što se dogodilo i kakav je zahtjev profesorice bio”, jada se majka jednog od učenika.

„Zatečen sam i iznenađen te pozivam sve nadležne institucije na postupanje”, kazao je pročelnik Gradskog ureda za obrazovanje.

„Razgovarat ćemo s profesoricom”, poručila je ravnateljica Veterinarske škole.

Kako vidimo, stvar je ozbiljna: novinari su zgroženi, roditelji šokirani, pročelnici zatečeni… Kuka i motika digla se na profesoricu fizike Bosiljku Vidović .

Očito se u Veterinarskoj školi veliki belaj dogodio, što pokazuje i činjenica da su konsternirani roditelji slučaj prijavili na najmanje četiri adrese – ravnateljici škole, Agenciji za odgoj i obrazovanje, prosvjetnoj inspekciji i Ministarstvu obrazovanja.

A što je točno napravila ta nesretna profesorica fizike? Je li možda pred djecom krivotvorila Newtonove zakone? Zatajila postojanje gravitacije? Ispitivala lekciju koju nije predavala? Je li tjerala učenike da kleče na oštrom kamenju? Je li ih šibala vrbovim prutom po nejakim ručicama?

Ama, ništa od toga. Želeći spriječiti da pri on-line ispitivanju učenici prepisuju ili od ukućana dobivaju odgovore, profesorica se dosjetila neuobičajenom rješenju – naložila je učenicima da za vrijeme odgovaranja lice i glavu prekriju ručnikom.

Bura u čaši vode

I to je to – ručnik preko glave. To je ta „skandalozna drama” u zagrebačkoj Veterinarskoj školi, od koje su akteri ostali tako šokirani i unezvjereni kao da su svi zakoni termodinamike odjednom prestali djelovati. Čak se traži i odgovornost profesorice Vidović Kordić.

Hvala nebesima, u ovoj pedagoškoj „buri u čaši vode” najracionalnije je reagirao školski sindikat Preporod, koji je stao iza svoje „skandalozne” kolegice.

„Svi oni koji se zgražaju nad postupkom kolegice Bosiljke Vidović Kordić (…), trebali bi se zapitati što uopće može učiniti nastavnik u situaciji kada učenik zloupotrebljava mogućnost odgovaranja na daljinu”, poručili su iz Preporoda.

Na kraju, pokušajmo ući u glavu tih 15-godišnjaka koji su na satu fizike doživjeli „nečuvenu traumu”. Istina, profesoričin postupak teško da je upisan u školske statute i pedagoške priručnike, ali je postigao svoj dalekosežni cilj – učenici su dobili jasnu poruku da je prepisivanje nedopustivo i neprihvatljivo.

Upravo neobičnost tog postupka jamči da će učenici dugo pamtiti njegov dubinski smisao.

Na taj način, profesorica Vidović Kordić napravila je ono što je mogla kako njezini učenici sutra ne bi plagirali svoje diplomske radove i doktorate, a što je običaj koji se već udomaćio u ovoj zemlji te je zahvatio i neke visoke dužnosnike HDZ-a (šifra: pitaj Vasu), HSP-a (šifra: pitaj Đapića), a moguće i drugih stranaka.

Možemo samo zažaliti što profesorica Vidović Kordić u svojoj karijeri nije predavala i tim junacima, odnosno što u Hrvatskoj nema još više takvih profesorica. Ručnik preko glave je minimalna šteta u odnosu na opću društvenu štetu koju nosi kultura plagiranja.

‘Provest će se nadzor‘

Dobili smo i odgovor Agencije za odgoj i obrazovanje:

– Ministarstvo znanosti i obrazovanja dostavilo je Agenciji za odgoj i obrazovanje u nadležno postupanje prijavu roditelja koji se žale na neprimjereno ponašanje profesorice fizike u Veterinarskoj školi u Zagrebu.

Savjetnici Agencije provest će stručno-pedagoški nadzor, razgovarati s ravnateljicom škole, profesoricom, učenicima, utvrditi okolnosti događaja i sukladno zakonskim ovlastima predložiti odgovarajuće mjere.

U online nastavi, osim usvajanja ishoda učenja, naglasak svakako treba staviti na dobrobit učenika i poticanje učenja. Kontakt učitelja, nastavnika s učenicima i roditeljima važan je da bi se stvorio krug povjerenja za učenje, ali u tome svatko ima svoju ulogu.

Učitelji i nastavnici u online nastavi u dogovoru s učenicima, kao i u učionici, trebaju imati jasno utvrđene kriterije ocjenjivanja te načine i oblike praćenja i vrednovanja postignuća učenika. I u online nastavi svi trebaju sustavno razvijati poštovanje prema radu i nultu toleranciju na nedopuštena i neprihvatljiva ponašanja.

Sasvim sigurno da iznimne okolnosti, pandemija i online nastava, podrazumijevaju i usuglašavanje i usavršavanje načina rada s učenicima i vrednovanja njihova rada.

Od početka ostvarivanja online nastave u školama Agencija za odgoj i obrazovanje provodi stručno-usavršavanje odgojno-obrazovnih radnika o temi organizacije i provedbe nastave na mreži – navodi Agencija.