24.01.2025.
Obrazovanje je ljudsko pravo, javno dobro i javna odgovornost.
Opća skupština Ujedinjenih naroda proglasila je 24. siječnja Međunarodnim danom obrazovanja, u znak proslave uloge obrazovanja za mir i razvoj.
Obrazovanje je ljudsko pravo
Pravo na obrazovanje sadržano je u članku 26. Opće deklaracije o ljudskim pravima . Deklaracija poziva na besplatno i obvezno osnovno obrazovanje. Konvencija o pravima djeteta , usvojena 1989., ide dalje i propisuje da će zemlje učiniti visoko obrazovanje dostupnim svima.
Obrazovanje je ključ održivog razvoja
Kada je u rujnu 2015. usvojila Agendu održivog razvoja do 2030. , međunarodna zajednica prepoznala je da je obrazovanje ključno za uspjeh svih 17 njenih ciljeva. Cilj održivog razvoja 4 posebno ima za cilj “osigurati uključivo i pravedno kvalitetno obrazovanje i promicati mogućnosti cjeloživotnog učenja za sve” do 2030. godine.
Izazovi za postizanje univerzalnog obrazovanja
Obrazovanje nudi djeci izlaz iz siromaštva i put u obećavajuću budućnost. Ali oko 244 milijuna djece i adolescenata diljem svijeta ne pohađa školu; 617 milijuna djece i adolescenata ne zna čitati i raditi osnovne matematike; manje od 40% djevojaka u podsaharskoj Africi završi nižu srednju školu, a oko četiri milijuna djece i mladih izbjeglica ne pohađa školu. Krši im se pravo na obrazovanje i to je nedopustivo.
Bez uključivog i pravednog kvalitetnog obrazovanja i cjeloživotnih mogućnosti za sve, zemlje neće uspjeti postići ravnopravnost spolova i prekinuti krug siromaštva koji za sobom ostavlja milijune djece, mladih i odraslih.
Obilježavanje Međunarodnog dana obrazovanja u 2025.
Pod temom “Umjetna inteligencija i obrazovanje: Očuvanje ljudske sposobnosti u svijetu automatizacije”, Međunarodni dan obrazovanja 2025. potiče razmišljanja o snazi obrazovanja da osposobi pojedince i zajednice za snalaženje, razumijevanje i utjecaj na tehnološki napredak.
Kako računalni i sustavi vođeni umjetnom inteligencijom postaju sve sofisticiraniji, granice između ljudskih namjera i radnji koje pokreću strojevi često se zamagljuju, postavljajući kritična pitanja o tome kako sačuvati, redefinirati i, u idealnom slučaju, unaprijediti ljudsko djelovanje u doba tehnološkog ubrzanja.

© UNESCO/Weiwei KANG; Mohammad Mehedi,Kundra/Shutterstock.com