Mačak u vreći

08.08.2023

08.08.2023.

Upravo sam naslovni frazem upotrijebio u izlaganju na GSV-u kako bih istaknuo nužnost donošenja Zakona o plaćama u državnoj službi i javnim službama zajedno s podzakonskim propisima, ponajprije pratećim uredbama. Inače frazem je nastao prilično davno i njegovo je značenje u vezi   s ponašanjem vještih prevaranata po sajmovima koji su umjesto praščića u vreći znali lakovjernim kupcima podmetnuti mačka – lutalicu. Vođeni narodnom poslovicom da je oprez majka svake mudrosti, pozabavimo se nakratko svime onime povezanim s novim Zakonom što uvjetuje nepovjerenje u pogledu nekih njegovih odredbi.

Unatrag protekle dvije godine manje-više sve što se važno u ovoj zemlji događa u nekoj je vezi s Nacionalnim planom oporavka i otpornosti, famoznim dokumentom koji je, uz ispunjavanje određenih uvjeta, omogućio dotok europskog novca u Hrvatsku. Jedan od uvjeta na koji se naša zemlja obvezala jest i reforma, dva desetljeća starog, sustava plaća u javnim i državnim službama.  Preuzeta je obveza i njeno je ispunjenje vezano uz neke vremenske rokove. Prema u Zakonu ustanovljenim rokovima važne će se uredbe, među njima i Uredba o koeficijentima, donijeti šest mjeseci nakon stupanja na snagu Zakona. Ničim izazvan, premijer Andrej Plenković, sa  sastanku GSV-a 25. srpnja, poručuje da s poslom treba požuriti i da će plaća za siječanj u veljači radnicima biti isplaćena prema novim koeficijentima.

Uza sve prepreke pri uspostavi vertikalnog (unutar javne službe) i horizontalnog (među javnim službama) usklađivanja, oni koji će na Zakonu i pratećim propisima raditi  dobili su još jednu – vrijeme. Brzina u donošenju važnog propisa, uz najavljeno sveopću povišicu plaća koja će iz njega proizaći, mogle bi se pokazati otegotnim okolnostima u obavljanju zahtjevnog posla. Nimalo ne čudi što je na spomenutom sastanku jedna od važnijih primjedbi, koja se mogla čuti sa sindikalne strane, odnosila na namjeru da se prvo donese Zakon, a potom  uredbe i pravilnici. Od sindikata se, dakle, očekuje da podrže donošenje Zakona i njegov sadržaj bez uvida u sadržaj dokumenata koji će se presudno odraziti na cijenu rada u državnom i javnom sektoru.

Kako će nove plaće biti više od postojećih, premijer je to više puta istaknuo, vladajući žele pod svaku cijenu da se pozitivan učinak primjene Zakona osjeti prije proljetnih izbora. Riječ je o jednoj od važnijih predizbornih mjera koja bi vladajućima trebala osigurati opstanak na vlasti. To je razlog zašto se Zakon donosi na brzinu i zašto se povećavaju izgledi da se novim zakonom sačuvaju uspostavljeni nepravedni odnosi među plaćama. U utrci s rokovima moglo bi nam se dogoditi da još jednom sve promijenimo, a da pri tom sve ostane po starom. Npr. lako je moguće da mi u školstvu ne uspijemo izjednačiti koeficijente tajnika s VSS-om s koeficijentima učitelja i nastavnika. Da ne ujednačimo koeficijente koji su 2001. bili podudarni, kao što su npr. koeficijenti  nepromaknutih učitelja ili nastavnika, glavnih medicinskih sestara u županijskim bolnicama i asistenata na fakultetima itd.

Osim „olako obećane brzine“ pri donošenju važnog Zakona, na oprez nas najviše upućuje upravo odvajanje Zakona od ključnih uredbi. Podržavajući Zakon zbog sveopće povišice plaća koja se najavljuje, sindikati bi neizravno mogli dati i svoj placet zadržavanju postojećih nepravdi. Zato je od iznimne važnosti  da se sindikati,  reprezentativne središnjice posebno, oštro usprotive odvojenom donošenju Zakona i pratećih propisa.

U nastavku: Jednaki i jednakiji