Iz­mjene i dopune Zakona o od­goju i obrazovanju: Nema više u škole “preko veze”

27.02.2018

Divjak želi samo kvalitetne kadrove

Do sada su kandidati morali ispunjavati zakonske uvjete natječaja, bez ikakve daljnje selekcije, a konačni izbor nerijetko je bio prepušten ravnateljima. Po novom bi modelu kandidati trebali prolaziti dodatne provjere

Piše: Marijana Cvrtila/Slobodna Dalmacija

Običaj zapošljavanja u školama “po babi i stričevima” mogao bi zadobiti ozbiljan udarac.

Ministarstvo znanosti i obra­zovanja ministrice Blaženke Divjaku završnu je verziju Iz­mjena i dopuna Zakona o od­goju i obrazovanju u osnov­nim i srednjim školama, koji se trenutačno nalazi u Vladi­noj proceduri, uvrstilo novost prema kojoj bi se zapošljava­nje u školama ubuduće treba­lo regulirati posebnim pra­viInikom. Umjesto da tek is­punjavaju uvjete raspisanog natječaja propisane zakonom, bez ikakve daljnje selekcije, a konačni izbor između više kandidata koji zadovolje uv­jete nerijetko bude prepušten diskrecijskom pravu ravnate­lja, budući zaposlenici škola, nastavnici i stručni suradni­ci morat će pokazati da ispu­njavaju i druge kvalifikacije za to mjesto.

tttrrrtViše reda

Ministarstvo obrazovanja, kako kažu, u želji da uvede red u postupke zapošljavanja u školama, stoga predlaže no­vi model koji bi postupak iz­bora učinio transparentnijim te omogućio da u obrazovne ustanove pristigne što kvalitetniji kadar. Novi bi model ta­ko trebao omogućiti provjeru kompetencija kandidata, a ne samo formalne kvalifikacije.To će se učiniti pravilnikom koji donosi škola, a kojim se , mora propisati način i postu­pak odabira. Na ovaj pravil­nik suglasnost treba dati ured državne uprave u županiji, či­me se osigurava jednoobra­zno postupanje svih školskih ustanova u jednoj županiji, a školama u autonomiji ostaje propisivanje postupka koji će osigurati odabir najkvalitet­nijeg kandidata – objašnjava­ju iz Ministarstva.Taj bi pravilnik ubuduće tre­bao uvesti više reda i u zapo­šhavanje tehnoloških viško­va u školama. Nije tajna da u tom dijelu, zbog odluka poje­dinih komisija za tehnološke viškove, ali i ponašanja nekih ravnatelja koji nisu uvažava­li mišljenja tih komisija, godinama vlada veliko nezadovolj­stvo.

Ministarstvo stoga pred­laže da te komisije ubuduće ne budu “filtar” za biranje kan­didata koje će slati u škole, a koji su na tome području pro­glašeni tehnološkim viškom, Drugim riječima, umjesto da škole na upražnjeno radno mjesto moraju prihvatiti is­kbučivo kandidata kojeg im je odabrala i poslala komisi­ja, ubuduće će uredi državne uprave pojedine županije biti dužni u škole koje iskažu po­trebu za zapošljavanjem, na primjer, učitelja razredne na­stave, morati poslati sve uči­telje razredne nastave koje vode u evidenciji tehnoloških viškova. Selekciju najboljega kandidata, između više njih, obavijat će same škole, i to na temelju novog pravilnika.

– Taj će postupak ubuduće moći biti podložan kontroli preko inspekcijskog nadzora, čime se osigurava prove­divost zakona i u vrijeme kad nema kolektivnih ugovora – poručuju iz MZO-a.

Novosti koje donose izmjene Zakona o odgoju i obrazovanju

•• osim uvjeta iz natječaja, zapošljavanje u školama ubuduće i na temelju posebnog pravilnika; za selekciju važne dodatne kompetencije;

•• o zapošljavanju tehnoloških viškova neće odlučivati komisije, nego škole u skladu s novim pravilnikom; uvodi se inspekcijski nadzor;

•• nema vraćanja zaključnih ocjena na polugodištu;

•• srednjoškolci koji prekinu školovanje zbog opravdanih razloga mod će nastaviti obrazovanje ako prođu i više od dvije godine od prekida; učenici srednjih škola u opravdanim slučajevima moći će isti razred ponavljati i više od dva puta, uz suglasnost Ministarstva obrazovanja;

•• nastavnicima dopunski rad, ili “produžna nastava”, neće biti dodatno plaćen, nego ulazi u redoviti 40-satni radni tjedan

•• mogućnost ukidanja pedagoških mjera za učenike koji poprave ponašanje;

•• suspenzija problematičnih učenika iz škote na 15 dana, bez mogućnosti žalbe;

•• nastavnici koji rade na EU projektima dobit će 30 posto povišice na plaću;

•• mirovanje rokova za napredovanje nastavnika, stručni ispit i sl. u slučaju privremene nesposobnosti za rad, rodiljnog roditeljskog dopusta itd.;

•• kandidati za ravnatelje ubuduće će uz prijave potrebnu dokumentaciju morati priložiti program rada;

•• roditelji će moći isključiti djecu iz izbornih sadržaja koji bi kršili njihova vjerska iti filozofska uvjerenja; obvezni sadržaji obvezni su za sve

Nema alternativnog modula

To nisu jedine izmjene Zako­na o odgoju i obrazovanju koje predlaže Ministarstvo mini­strice Blaženke Divjak. Mini­strica je ovih dana, podsjeti­mo, nakon provedene javne rasprave potvrdila kako se odustalo odvraćanja zakIjuč­nih ocjena na polugodištu, pa i idućih godina sve ostaje po starom. Međutim, kako do­znajemo, Ministarstvo je u konačnoj verziji izmjena zakona (koja tek treba proći Vladinu saborsku proceduru) donekle modificiralo i prijedlog koji je izazvao dosta bure u javnosti, a prema kojemu su svjetona­zorski obojeni sadržaji medu­predmetnih tema trebali biti definirani kao izborni i ostav­ljeni na izbor roditeljima. Pod­sjetimo, za te se sadržaje pred­lagalo uvođenje takozvanog alternativnog modula u iz­bornom dijelu kurikuluma, a roditelji i učenici mogli su izabrati onaj najbliži njihovu odgojnom pristupu i sustavu vrijednosti.

Sada u finalnoj verziji zakona nema alternativnog modula. Iako se naglašava da roditelji imaju pravo samostalno odlu­čivati o odgoju svoje djece, ja­sno se navodi da i djeca ima­ju pravo na dotok informaci­ja i sadržaja utemeljenih na suvremenim, znanstvenim i obrazovnim standardima važnima za potpun i skladan razvoj njihove osobnosti. Roditeljima je pak ostavljeno pravo da isključe svoju djecu s nastave, ali samo kad je ri­ječ o izbornim sadržajima koji se tiču svjetonazorskih tema, odnosno predlaže se da “roditelji imaju pravo isključiti svo­ju djecu iz izbornih sadržaja koji bi kršili njihova vjerska ili filozofska uvjerenja, a ko­ja nisu utemeljena na suvre­menim znanstvenim ili obrazovnim standardima prenošenima na objektivan, kritički pluralistički način u skladu s kriterijima utvrđenima Usta­vom, pravom Europske unije te međunarodnom pravu, uk­ljučujuči Europsku konvenci­ju za zaštitu ljudskih prava i Europsku socijalnu povelju”. Drugim riječima, u obveznim sadržajima, na primjer u pred­metu biologija, roditelji neće moči povući djecu s nastave bez obzira na to slagali se ili ne s teorijom evolucije, nego samo u izbornima.

Stručno mišljenje Agencije

U školskom sustavu, kaže se dalje u prijedlogu, iznimno mogu (kao što već jesu) biti do­pušteni i kurikulumi koji ne udovoljavaju kriterijima su­vremenih znanstvenih i obrazovnih standarda “ako se radi o kurikulumima koji se izvo­de izborno temeljem meduna­rodnih ugovora ili posebnog zakona”. Tako se, recimo, tre­nutačno izvodi izborna na­stava vjeronauka. Međutim, ministar prilikom donošenja kurikuluma može zatražiti stručno mišljenje Agencije za odgoj i obrazovanje o tome jesu li neki dijelovi kurikulu­ma znanstveno neutemeljeni te se ponavlja kako se ti dije­lovi mogu provoditi samo iz­borno, “pri čemu roditelj ima pravo isključiti svoju djecu”.