Piše:Merien Ilić, SLOBODNA DALMACIJA, 24.09.2019.
Prema zakonu učitelji, stručni zaposlenici i ostali koji su postali višak u nekoj školi, trebali bi naći novo mjesto u nekoj od obrazovnih ustanova gdje se ukaže potreba
Prema Zakonu o odgoju i obrazovanju te kolektivnom ugovoru koji propisuje način zbrinjavanja tehnološkog viška u školama, učitelji, stručni zaposlenici i ostali zaposlenici koji su postali višak u nekoj školi, trebali bi naći svoje novo mjesto u nekoj od škola koje imaju potrebu, a trebali bi imati i jednak tretman kod zapošljavanja. No, to se u praksi uvijek ne događa, upozorava Sebastijan Troskot, voditelj ureda Sindikata “Preporod” u Splitu. –
U Splitsko-dalmatinskoj županiji neke su škole obavijest o smanjenom broju razrednih odjela. a samim time i saznanje da imaju višak dobile u petak pred početak nastave (OŠ Gradac). Uza sve to, i sam postupak njihova zapošljavanja je ponekad nečuven. U OŠ Strožanac troje je ljudi upućeno kao višak da popune satnicu, ali je ravnateljica jednog nastavnika primila bez testiranja, dok ih je dvoje to moralo proći, što znači da nisu imali jednake uvjete prilikom zapošljavanja. Tu je iskoristila manjkavost pravilnika o zapošljavanju po kojem su u povjerenstvu tri člana, od kojih jedan može biti sam ravnatelj, što je u ovoj školi i bio slučaj. Time je ravnateljica odaslala poruku ostalim kolegama kako i dalje mogu zaobilaziti i zloupotrebljavati pravila, što nikako nije u redu jer je i Ministarstvo obrazovanja zagovaralo transparentnija zapošljavanja prilikom izmjena Zakona.
Krivica je ipak na njima jer nisu donijeli jedan jednoobrazni pravilnik za cijelu državu već su dopustili da svaka škola ima svoj pravilnik, onda i do ovakvih situacija.
Poznat je i slučaj iz škole Don Mihovila Pavlinovića iz Podgore, gdje je ravnatelj škole najprije primio kolegicu, tražio je da mu dostavi dokaz da ima sve sakupljene značke iz Loomena, što je kolegica i dokazala, a zatim ju je ipak odbio – kazao je ovaj sindikalist. Jasno je da je brojka “neželjenih” nastavnika velika. Problem se produbio jer dio škola nije htio prihvatiti tehnološke viškove učitelje ili pravodobno oglasiti da trebaju zaposlenike za upražnjena radna mjesta, a i uredi državne uprave kasno su dostavili obavijesti o kandidatima.
U praksi to izgleda ovako – mnogi nastavnici rade u više škola pokušavajući skrpati satnicu, učenici dolaze na nastavu u obje smjene, a poslove dobivaju oni koji potegnu dobre veze.
-Prosvjetna inspekcija ne može ili ne želi riješiti ovaj problem jer je dovoljno da se ravnatelj očituje da odbija primiti višak, a što će on napisati u očitovanju nije važno, jer oni, zamislite, ne postupaju po pravima iz kolektivnog ugovora. Također, Državno povjerenstvo za viškove i manjkove za slučajeve koji nisu riješeni na županijskim razinama, po mojim saznanjima, nije uspješno do sada riješilo ni jedan slučaj. Niti je višak s te razine bio zbrinut, niti je ijedan ravnatelj svih ovih godina bio na bilo koji način sankcioniran, a kamoli smijenjen. Stoga je na potezu resorna ministrica koja uvodi reformu, pa bi trebala uvesti promjenu i u ovaj segment, tako što bi automatski trebala razriješiti ravnatelje koji su odbili tehnološki višak bez valjanog opravdanja i time poslati jasnu poruku. Siguran sam da nakon tog poteza ministrice sljedeće godine više ne bi bilo ovakvih situacija po školama – smatra Troskot.
Ne zna se točan broj
Koliko je nastavnika u Hrvatskoj zapravo tehnološki višak nije poznato, jer se sve odvijalo u zadnji čas. Ove godine uredi državne uprave iz 16 županija Ministarstvu su uputiti 191 zahtjev za ustroj razrednih odjela s manjim brojem učenika. Od toga je 160 osnovnih škola dobilo traženu suglasnost, dok je ona uskraćena u 14 osnovnih škola, a 17 škola dobilo je djelomičnu suglasnost.