Pisanom predstavkom iznesenom na sedam stranica A4 formata roditelji učenika trećeg razreda jedne zadarske osnovne škole obratili su se ravnateljici sa zahtjevom da se hitno osiguraju uvjeti za nesmetano odvijanje nastave u razredu koji njihova djeca pohađaju. Problem na koji su ukazali i za koji traže hitno rješenje odnosi se na devetogodišnje dijete koje se razredu priključilo na početku školske godine.
– Isprva smo mislili da je djetetu potrebna prilagodba jer je promijenio i životnu sredinu i jezik, no sada je već situacija eskalirala. Djeca na nastavu dolaze pod stresom i u strahu što ih čeka. On neprestano ometa nastavu, tuče drugu djecu, gađa kamenjem, crta spolovilo, skida se i simulira seks pred ostalom djecom, samoozljeđuje se i svojom krvlju otiskuje „pečate“ po svojim knjigama i bilježnicama, ali i od druge djece. Jedna je majka ispričala kako joj se pokušao baciti pod automobil kad je došla po svoje dijete, a jednom joj je pokušao i gurnuti kantu za smeće u pod automobil, ispričali su nam zabrinuti roditelji dodajući kako je to dijete opasnost za roditelje i drugu djecu, ali i samoga sebe.
Pokušao se baciti pod automobil
U nizu primjera naveli su i kako se zna sakriti između automobila na parkiralištu ispred škole kada je po završetku nastave taj prostor pun djece te gađati kamenjima djecu i automobile. Naveli su i loša iskustva svoje djece i kad su otišli na trampolin uz kafić nedaleko škole. Tamo se isti dječak svađao sa svima redom, bez obzira je li bila riječ o odrasloj osobi ili djetetu, te je gurao djecu s trampolina, što predstavlja opasnost jer se pri padu netko može ozlijediti. Upozorili su i da to dijete stalno kod sebe ima podosta novca te da zna u trgovini pred školom kupovati energetske napitke i dijeliti ih i drugim, uglavnom dječacima iz razreda.
– Jednog je dečkića silom poljubio u usta što je kod tog djeteta izazvalo šok. Jednom je toliko ometao nastavu vjeronauka da je učiteljica na koncu kaznila cijeli razred smanjivši svoj djeci ocjenu. Smatramo da to nije pravilno odabrana pedagoška mjera. Isti dječak često i laže. To se pokazalo kad se učenica prvog razreda požalila da joj je iznuđivao novac koji je dobila za marendu. Istina se otkrila pri pregledu snimke s nadzorne kamere. Problemi su brojni i svakodnevni. Nema dana da nekom djetetu ne uništi užinu ili bilo što drugo, da nekoga ne udari. Smatramo da je krajnje vrijeme da se nešto poduzme i da se tom djetetu pomogne, a drugoj djeci osigura nesmetana nastava jer već sada zaostaju s gradivom i mi kao roditelji smo primorani s njima to kući nadoknađivati, žale se roditelji trećaša dodajući kako ovo dijete pravi probleme i izvan škole, najčešće susjedima.
Roditelji dječaka ne reagiraju
Boli ih što roditelji ovog dječaka ne reagiraju i ne poduzimaju ništa da se situacija promijeni za ovo dijete za koje sumnjaju kako ima ozbiljnih zdravstvenih poteškoća zbog kojih se ponaša neprikladno, ne poštuje autoritete i ne izvršava redovito ni školske ni domaće zadaće. Žale se i da djetetova baka, negirajući postojanje problema, dijete još i potiče, umjesto da se krene s rješavanjem na dobrobit svih.
Ravnateljica škole koju pohađaju ova djeca kazala nam je kako je upoznata s ovim problemom.
– U predmetu postupanja po predstavci roditelja učenika 3. razreda, mogu obavijestiti kako je škola poduzela sve zakonom predviđene pravne radnje u rješavanju navedenog predmeta. U skladu odredbi Opće uredbe o zaštiti podataka škola, kao voditelj obrade osobnih podataka, ima obvezu štititi interes malodobnih učenika i njihovih roditelja te iz tog razloga nisam u mogućnosti komentirati detalje. Nakon okončanja postupka, koji je u tijeku, bit ćete više obaviješteni, stoji u odgovoru ravnateljice uz zamolbu za razumijevanje.
Ministarstvo nije dalo konkretan odgovor
Na naš upit resornom ministarstvu o spomenutom problemu u trećem razredu osnovne škole te procedurama za rješavanje i rokovima dobili smo samo odgovor u kojemu se zapravo ništa ne konkrentno ne odgovara o našem upitu.
– Ministarstvo znanosti i obrazovanja u suradnji s jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave (osnivačima škola) osigurava potrebnu programsku i profesionalnu pomoć te prostornu i pedagoško-didaktičku prilagodbu učenicima s teškoćama radi njihova primjerenog obrazovanja, unapređenja i podizanja kvalitete njihova života te integracije u život zajednice nakon završetka njima primjerenog i prilagođenog školovanja. Učenici s teškoćama se sukladno odredbama zakonskih i podzakonskih akata iz sustava odgoja i obrazovanja uključuju u predškolske, osnovnoškolske i srednjoškolske odgojno-obrazovne ustanove prema svojim funkcionalnim sposobnostima, mogućnostima i sklonostima. Osnovnoškolsko i srednjoškolsko obrazovanje provodi se temeljem odredbi Zakona o osnovnoškolskom odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi te, također, provedbenim propisima koji proizlaze od navedenog Zakona. Odredbe vezane uz učenike s teškoćama sastavni su dio navedenih zakona i provedbenih propisa, no posebno ističemo Pravilnik o osnovnoškolskom i srednjoškolskom odgoju i obrazovanju učenika s teškoćama u razvoju i Pravilnik o pomoćnicima u nastavi i stručnim komunikacijskim posrednicima, stoji u odgovoru iz Ministarstva.
Učenik kažnjen, ali se kazna briše
A konkretno, spomenuti učenik dobio je strogi ukor i škola ima mogućnost isključiti ga. No to bi u ovom slučaju bilo samo prebacivanje problema na neku drugu osnovnu školu. Nadalje, procedure davanja ukora podliježu žalbama za koje se navode i neki rokovi. U konkretnom slučaju, sukladno Zakonu, ovom se učeniku ukor briše po završetku trećega razreda. Dakle, od početka četvrtoga kreće sve ispočetka sa svim procedurama i rokovima. Neslužbeno smo doznali kako je nad djetetom pokrenut postupak opservacije, no ukoliko se pokažu psihičke poteškoće i potreba za asistentom u nastavi, i to će potrajati. Procedura oko odobravanja asistenta učenicima podrazumijeva prijavu do konca ožujka. Treba uzeti u obzir da se do konačnih dijagnoza dolazi prosječno nakon godinu i pol ili dulje.
Roditelji ostalih učenika ovog trećeg razreda napominju kako bi se ovom obitelji trebali pozabaviti i iz Centra za socijalnu skrb, a sve kako se ne bi dogodilo neko veće zlo, što oni ne isključuju.
Stipić: Nitko ne želi riješiti ovakve probleme
Statistike, kao i iskustva prosvjetnih radnika, pokazuju da je svake godine sve više i više djece koja zbog raznih razloga ometaju nastavu i tako zadaju muke i učiteljima, svojim razrednim kolegama, te posljedično i njihovim roditeljima. Čini se da postojeća zakonska regulativa ne prati stvarno stanje stvari te da je i u ovom segmentu potrebno mijenjati sustav, kao što je to slučaj sa sustavom socijalne skrbi, a na što ovih dana ukazuju upravo oni koji u tom sustavu rade. Predsjednik Sindikata Prosvjeta, Željko Stipić, godinama pokušava ukazati, među ostalim i na ovu problematiku, no bez uspjeha.
– Kad politika ne vidi problem, onda ste bespomoćni. Ovo je vrlo osjetljiva, ali i tabu tema. Kad pokušate ukazati na problem, odmah se jave ovi i oni… Govore o potrebi integracije takve djece u redoviti školski sustav kako bi dobili sve ono što imaju i druga djeca. U praksi, međutim, imate situaciju da niti ta djeca dobiju što bi trebala, a ostali također ostaju zakinuti kao koleterarne žrtve. Ministri se mijenjaju, ali niti jedan od njih ne želi se uhvatiti u koštac i uzesti ovaj vrući krumpir u ruke te vidjeti kako problem riješiti, ali u dogovoru sa strukom. Nitko drugi ne zna bolje što se u razredima događa od onih koji se u razredima nalaze, kaže Stipić dodajući kako je Hrvatska uzela model iz nekih uređenih zemalja glede rješavanje ovog problema, te ističe kako pomaka na bolje nema jer se ne ulaže dovoljno.
– Da bi djeca s teškoćama dobila pravu skrb potrebni su stručni kadrovi, a mi ih nemamo. Nedovoljno se ulaže u edukaciju prosvjetnih radnika. Procedura oko dobivanja asistenta u nastavi se dodatno zakomplicirala spuštanjem na jedinice lokalne samouprave kao osnivače škola, a još više nakon što se to počelo financirati iz famoznih EU fondova. Sva veća središta trebala bi imati centre za takvu djecu ili odjeljenja u redovitim školama u kojima ih ne bi bilo 25 i više i gdje bi imali svu potrebnu stručnu pomoć. Bez toga niti ta djeca ne dobiju adekvatnu skrb, a niti ostali učenici u razredima u kojima su takva djeca. Problem je jednako izražen u osnovnim i srednjim školama. Bez jednog ozbiljnog pristupa i sustavnih izmjena mi ćemo ići čak i unatrag, a ne unaprijed, poručio je Stipić osvrćući se i na novi zakon prema kojem se ukori iz jedne školske godine ne prenose na drugu. To je, kaže, kontraprodukrivno i na koncu dolazi do apsurda ukoliko jedna škola isključi problematičnog učenika jer se ne rješava problem, već prebacuje na drugoga.