3. veljače 2025. Piše: Ramona Ščuric, Srednja.hr
O reformi strukovnog obrazovanja intenzivno pišemo već godinu dana, a tijekom siječnja u Narodnim novinama objavljeni su i prvi kurikuli. Neki nastavnici tada su krenuli u borbu za svoj predmet i satnicu koja je zbog modula i novog načina održavanja nastave u nekim predmetima smanjena. Uspjeli su se izboriti za svoj dio kolača, ali da bi ga dobili, morala se uzeti satnica od njihovih kolega. Tako je kao kolateralna žrtva završio prvi strani jezik. Zbog toga su se sada aktivirali sindikati, odnosno Nezavisni sindikat zaposlenih u srednjim školama Hrvatske i Školski sindikat Preporod koji su spremni i na konkretne akcije ako ih se ne sasluša u MZOM-u.
U Narodnim novinama tijekom siječnja ove godine objavljeni su prvi kurikuli u sklopu reforme strukovnog obrazovanja, tzv. modularne nastave. Među njima je i kurikul općeobrazovnih predmeta za srednje strukovne škole na razinama 4.1. i 4.2. u kojemu je vidljiva i njihova godišnja satnica. U tom kurikulu stoji da se on primjenjuje od školske godine 2025./2026. u svim strukovnim programima, osim u sektoru Zdravstvo i socijalna skrb za koju ova reforma počinje godinu dana kasnije, školske godine 2026./2025.
pravo su se nastavnici općeobrazovnih predmeta najviše pobunili protiv ove reforme. Naime, kako je vidljivo iz kurikula u Narodnim novinama, neki predmeti koji trenutno postoje u strukovnim školama su se kao takvi ‘ukinuli’, odnosno postali su moduli u modularnoj nastavi. Tako budući srednjoškolci više neće imati predmete naziva Kemija, Biologija i Fizika na primjer, već će se izvoditi u obliku modula.

Nastavnici se izborili za satnicu svog predmeta, ali su ju zato ‘uzeli’ drugim kolegama
No, kako o modularnoj nastavi intenzivno pišemo već godinu dana, neki nastavnici su se jednako toliko dugo borili da njihovi predmeti ili ostanu predmeti ili da barem ne gube satnicu kao predmeti. Konkretno se radi o Politici i gospodarstvu i Povijesti. Oni su se uspjeli izboriti za svoj dio kolača, ali da bi ga dobili morala se uzeti satnica od njihovih kolega koji predaju strane jezike.
Tako je prvom stranom jeziku satnica u općeobrazovnom dijelu smanjena. Iz Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (ASOO), koja u suradnji s nastavnicima i ravnateljima strukovnih škola radi na ovoj reformi i kurikulima od 2018. godine, tvrdi kako će se satnica stranih jezika u modularnoj nadoknaditi kroz strukovni dio. No, nastavnici stranih jezika, ali i nekih drugih predmeta koji nisu zadovoljni predloženim, javili su se sindikati
‘Besmislena su savjetovanja nakon kojih ni jedan prijedlog ne bude prihvaćen’
Nezavisni sindikat zaposlenih u srednjim školama Hrvatske i Školski sindikat Preporod stoga su 24. siječnja 2025. zatražili i održali sastanak s ravnateljem ASOO-a, Milom Živčićem i njegovom pomoćnicom Vesnom Anđelić oko modularne nastave. Na sastanku su uz sindikate prisustvovali i nastavnici općih predmeta, odnosno stranih jezika, Povijesti, Geografije i Fizike.
– U prvom dijelu sastanka iznošena su iskustva proistekla iz neuvažavanja primjedbi pristiglih kroz e-savjetovanja, povezana sa smanjenjem sati nastave stranih jezika u strukovnim školama. Stav je sviju ‘praktičara’ koji su govorili da su besmislena savjetovanja nakon kojih ni jedan prijedlog ne bude prihvaćen i da će smanjenje satnice stranoga jezika otežati prohodnost strukovnjaka prema visokom obrazovanju, ali i izazvati ozbiljne probleme u svijetu rada, osobito će biti izložena neka zanimanja u turizmu, ugostiteljstvu, pomorstvu itd., koji će biti posljedica slabijeg poznavanja stranoga jezika, ispričali su nam iz sindikata.
Iz ASOO-a tvrde kako će se satnica stranih jezika nadoknaditi u strukovnom dijelu kroz razne obavezne module, teško je predvidjeti kolika će ta satnica u konačnici i biti jer još uvijek nisu objavljeni svi novi strukovni kurikuli u Narodnim novinama. Kako neslužbeno doznajemo, preko 140 novih strukovnih kurikula objavljivat će se periodično pa je svakako dobro redovito provjeravati službene stranice Narodnih novina i provjeriti u kojem izdanju se objavio koji kurikul.
– Predstavnici Agencije ne da nisu ni pokušali zanijekati postojanje problema sa smanjenjem satnice, nego su otvoreno i odgovorili zašto je do njega došlo. Prema ravnatelju Živčiću, prvi je strani jezik platio cijenu naknadnog povećanja satnice Povijesti i Politike i gospodarstva. Kako je odnos općeobrazovnih i stručnih predmeta unaprijed definiran, smanjenje predložene satnice stranoga jezika posljedica je naknadne unutarnje raspodjele, a ona je pak posljedica ‘lobiranja’ u kojem su se jedni pokazali uspješnijima od drugih – zaključak je do kojeg se moglo doći nakon iscrpljujućeg razgovora, kažu nam iz sindikata.
U drugom su dijelu sastanka predstavnici oba sindikata iznijeli još neke probleme koji prije uvođenja reforme ove jeseni nisu riješeni. Istaknuli su kako oni kao sindikat ‘ne dovode u pitanje nastojanje koje ide u smjeru modernizacije odgojno-obrazovnog procesa u strukovnim školama’ te da njihovi prijedlozi i primjedbe ne znače ‘zaustavljanje promjena’, već žele da se isti saslušaju i uvaže radi ‘nužnih poboljšanja’.
PROBLEMI NA KOJE SU UKAZALI PREDSTAVNICI SINDIKATA:
- Promjenama učenici strukovnih škola i gimnazijalci neće biti dovedeni u istovjetan položaj po pitanju satnice predmeta koji se polažu na državnoj maturi (op.a. satnica Hrvatskog jezika i Matematike u modularnoj nastavi je povećana upravo iz razloga da učenici strukovnih škola mogu polagati maturu, no satnica u općeobrazovnom dijelu prvog stranog jezika, koji je najčešće Engleski, smanjen je zbog povećanja satnice drugih predmeta – više o tome možete pročitati na ovoj poveznici).
- U mnogim školama u ovom trenutku još ne postoje ni prostorni, ni kadrovski ni infrastrukturni uvjeti za uvođenje modularne nastave. U dosta škola manjak prostora rezultirat će nemogućnošću izrade rasporeda, a promijenit će se značajno uvjeti rada. Primjerice, tamo gdje je dvokratni rad bio iznimka, nastavu će sada biti nemoguće organizirati bez njega.
- Informacije o promjenama nisu doprle do svih onih do kojih su mogle i morale doći. Krivnja za slabu informiranost o promjenama ponajprije je na ravnateljima, ali dio krivice snose i nastavnici koji su bili zaduženi za prenošenje informacija. Dio krivice ide i prema pojedinim članovima tzv. mobilnih timova koji ne prenose u Agenciju sve informacije o stvarnom stanju na terenu.
- Uvođenje timskog rada od nastavnika će zahtijevati nov pristup u pripremi sata i postojeći će odnos sata i pripreme postati neodrživ. Iako nas čeka sasvim nov način tjednog opterećenja nastavnika, još uvijek nitko nije vidio čak ni nacrt Pravilnika o normi. Nejasno je kako će se, povezano sa zaduženjima, premostiti ograničenja proistekla iz Zakona o radu.
Sindikati traže odgodu reforme, a ako se ne saslušaju njihovi prijedlozi, spremni su na konkretne aktivnosti
Također su istaknuli kako vlada velika zabrinutost među nastavnicima jer se po školama govori o nastanku tehnoloških viškova. Zbog svega toga, sindikati su predložili da se razmisli o odgodi početka reforme za barem još jednu godinu.
– Bolje je u promjene ući godinu kasnije, nego zbog problema u realizaciji dovesti u pitanje sav veliki posao koji je pod okriljem Agencije dosad napravljen. Prosvjetna vlast, kada je u pitanju uvođenje modularne nastave, već duže vrijeme nastoji zaobići sindikate. Nas se doživljava prvenstveno kao one koji se trebaju baviti posljedicama i to isključivo onima koje se tiču radno-pravnog statusa radnika. Sindikate se zapravo nastoji dovesti pred svršen čin. Mi smatramo da to nije dobro i sigurni smo da će to otežati uvođenje zahtjevnih promjena. Zašto se prosvjetna vlast tako odnosi prema sindikatima? Možda je razlog taj što najavljene promjene u sebi sadrže prethodno provedenu podjelu među radnicima. Računa se valjda s izostankom solidarnosti onih nastavnika koji su prošli bolje, s onim nastavnicima kojima će satnica biti smanjena, uvjeti poučavanja otežani ili im prijeti smanjenje norme pa čak i otkaz, poručili su iz sindikata Preporod i NSZSŠH-a.
Nakon sastanka u ASOO-u sindikati su zatražili da se njihovi predstavnici sastanu i s ministrom Radovanom Fuchsom, ali odgovor do objave ovog teksta još nisu dobili. Dodali su i da ako ‘ni na Sveticama ne bude volje da se razmotre primjedbe i uvaže prijedlozi’, da im ‘neće biti druge nego nezadovoljstvo na terenu kanalizirati prema pokretanju konkretnih aktivnosti’.
Cijeli kurikul za općeobrazovne predmete u modularnoj nastavi možete pogledati u dokumentu ispod. Napomena: ako vam dokument nije vidljiv, potrebno je ponovno učitati stranicu.