Normalno za naivne!

19.08.2020

Piše: Gordana Kovač Bluha, 19.08.2020.

Foto: srednja.hr

To bi ukratko mogao biti sažetak našeg sindikalnog odnosno mog izaslaničkog sudjelovanja, a prije

svega prvotnog dojma u, danas sasvim sigurno mogu reći farsi, zvanoj Radna skupina za razradu i

predlaganje mjera za početak pedagoške, školske i akademske godine 2020./2021. Ispada da sam

jučer još sanjala! A današnje buđenje bilo je nevjerojatno surovo.

 

Krenut ću od početka, jer smatram da svima vama koji ste čitali moje jučerašnje izvješće sa

sastanka dugujem objašnjenje obzirom da je ono jučer bilo sve samo ne izvješće. Toga sam bila

svjesna i jučer kada sam „izvješće“ i pisala. No, smatrala sam kako je korektno da poštujem

zamolbu organizatora, u konačnici samog ministra Fuchsa, koji nas je zamolio da ne izlazimo s

detaljima sastanka tako dugo dok dokument o mjerama za početak školske godine ne bude

donesen. Činilo mi se potpuno korektno da se zamolba/dogovor i ispoštuje. Jednako tako mi se

činilo da je još mnogo posla pred nama, vremena po mojoj procjeni puno premalo, mnogo pitanja

što izgovorenih što ne izgovorenih, ali bila sam dojma kako su svi okupljeni u Radnu skupinu

spremni na ozbiljan i dugotrajan rad s jednim ciljem – kvalitetno pripremiti početak nove školske

godine i da ćemo taj posao, više ili manje, uspješno i obaviti. Bili smo spremni na dugotrajan rad

što nam je na jučerašnjem sastanku pomoćnik ministra Momir Karin, koji je vodio rad Radne

skupine i nagovijestio. Osobno sam danima ranije prikupljala i sistematizirala pitanja s terena

dobivena mailom ili osobno u razgovoru, neke stvari smo imali zabilježene u sindikatu koje smo

prikupili na županijskim sastancima i jučer sam na sastanak došla spremna. Gotovo da spremnija

nisam mogla biti!

 

Sastanak je i danas započeo po dogovoru, u 10 sati. Večer prije, jednako tako po dogovoru, dobili

smo prepravljene i dopunjene materijale koje nam je koordinatorica dr.sc. Ivana Pavić Šimetin

proslijedila na mail. Sastanku ovaj puta nije nazočio ministar, ali mi smo znali posao koji nas

očekuje pa smo ubrzo s njim i započeli.

 

Da pojasnim, jučer smo razgovarali isključivo i samo o epidemiološkim mjerama i uputama za

suzbijanje epidemije COVID-19, pa smo danas trebali još jednom proći primjedbe na taj dokument

od 20. svibnja 2020. ne bismo li ga poboljšali ili prilagodili trenutnoj situaciji, a sve to poučeni

iskustvom. Učinilo mi se da trošimo strašno mnogo vremena na neke stavke koje smo prilagođavali

po principu „da vuk bude sit, a ovce na broju“i pri tom ubacivali ili dopunjavali rečenice kako bi

nešto eventualno nejasno, svima bilo jasnije. Kada ćete dokument pročitati sami, vidjet ćete

kako je mnogo toga iz dokumenta neprovedivo za određen, veći broj škola. Ali preporuka postoji,

malo toga je obvezujuće, znači – prihvatljivo je svima. I tako, ukupno s jučerašnjim danom – 10

sati za uređivanje i usklađivanje Uputa za sprječavanje i suzbijanje epidemije COVID-19 HZJZ-a!

Uz sudjelovanje svih onih predstavnika koje sam jučer nabrojala.

 

A spomenuti predstavnici su između ostalog upozoravali kako npr. ima velik broj djece koji ne da

nisu informatički osposobljeni za rad na tabletima nego nemaju ni internetski signal pa je nastava

na daljinu tim učenicima i dalje ne upitna već nemoguća. Govorili su kako je važan socijalni

kontakt te kako povratak u škole treba omogućiti svima koliko je god moguće, jer su se u praksi

pojavila djeca/adolescenti s depresivnim i suicidalnim simptomima. Napominjali su neki kako ova

Radna skupina ide krivim tijekom, kako smo prvo trebali odrediti ciljeve nastave. dakle obrazovne

ishode pa prema tome određivati sve ostalo s obzirom na činjenicu da djeca nisu prošle godine

usvojila svo potrebno gradivo. Skrenula se pozornost i na PISA  međunarodni program ispitivanja

znanja i vještina učenika koji će se provoditi 2022. godine u kojem će sudjelovati upravo baš ovi

učenici koji imaju deficite u znanju nastale zbog režima rada zbog COVID-a 19. Govorilo se i o

potrebi inicijalne provjere znanja u rujnu s ciljem saznavanja količine deficita i s tim u vezi izmjena

postojećih kurikula. Bilo je i raznih drugih načetih pitanja poput sudjelovanja u Erasmus programu,

bilo je pitanja tko popravlja učiteljska prijenosna računala i pokvarene učeničke tablete i što s

onim tabletima koji su lošije kvalitete pa ne mogu priključiti CD koji se dobije uz udžbeničke

komplete, što će biti s prekovremenim satima u školi na daljinu, kako je reguliran status učitelja u

samoizolaciji ili onih koji žele raditi, ali spadaju u visokorizičnu skupinu djelatnika, što s učiteljima

koji nemaju internetski signal. Progovorilo se i o potrebi da se brzo reagira prema školama koje su

još u proljeće uplatili terensku nastavu Škole u prirodi ili maturalna putovanja, a po ovim Uputama

HZJZ-a nakon povratka bi trebali ići u 14 dnevnu izolaciju. Zatim, kako točno provoditi dodatnu i

dopunsku nastavu, što sa školom u kojoj ravnatelj oboli od COVID-a, nekoliko se puta postavilo

pitanje potrebe zapošljavanja spremačica zbog povećanog obima posla koje proizlaze iz ovih

Uputa (treba li sada spomenuti Državni pedagoški standard, ili zabranu zapošljavanja spremačica?)

Nekoliko puta se spomenuo povećan obim poslova za učitelje koji su radili, i radit će ponovno

nastavu na daljinu bez dodatnih edukacija ( više za njih nema ni vremena) kako o novim alatima

tako i o novim metodama rada. Bilo je još mnogo drugih izgovorenih, a još više neizgovorenih

pitanja i nedoumica koji su čekali brze odgovore s obzirom na činjenicu da se većina škola već

dobrano priprema za skorašnji početak još jedne školske neizvjesne godine.

 

No, odgovori su izostali. O njima nismo ni razgovarali, ali smo razgovarali o preporuci da se osnivaju grupe

približno jednake veličine sa što manjim brojem djece (da se prisjetimo sada Državnog pedagoškog

standarda, ili ćemo neki drugi put?), produženi boravak koji ima djecu iz dva i više razrednih odjela

pri čemu se kumuliraju učenici s teškoćama, čak i oni koji u redovnoj nastavi imaju asistenta, ali ne

i u produženom boravku (da i tu spomenem Državni pedagoški standard?), razgovarali smo o

pranju ruku toplom vodom prije ulaska u razrede, organizaciji ulaska u školu, nastavi kroz blok

sate ili troste, hodanju hodnikom, ulasku u školsku zgradu, kada treba nositi maske i tko, kako

provjetravati prostorije i koliko puta tijekom nastave, razmatranju mogućnosti ugradnje ventilacije

na stropu koja izvlači zrak iz učionice i izbacuje van te vanjski zrak upuhuje u učionicu , na vratima

učionica ugraditi dio s rešetkama radi ulaska/izlaska zraka, mjerenju temperature…

Najviše vremena utrošeno je na diskusiju o organizaciji rada s djecom u dijelu koji se odnosi na

smanjivanje fizičkog (bliskog) kontakta s drugom djecom. Naime jedan od prijedloga je bio da se

za učenike od 5-8 razreda uvede turnusna nastava pri čemu bi polovica razrednih odjela polazila

nastavu 1 tjedan, dok bi druga polovica razrednih odjela bila kod kuće i provodila nastavu na

daljinu ili rješavala zadatke koje su dobili tijekom nastave u školi. Nakon današnje diskusije

zaključili smo kako je to neprovedivo iz niza razloga.

 

Moram napomenuti kako mi je osobno rad od 2,5 sati bez pauze bio prilično naporan, da bih nakon

pauze, u drugom dijelu sastanka, postala dodatno sasvim solidno nervozna! Naime, drugi dan –

ista tema! Meni osobno nije djelovala prevažna, svakako ne za toliki broj utrošenih sati! Smatrala

sam kako bi ova i ovakva radna skupina trebala raspravljati o puno konkretnijim stvarima i

pitanjima. Onima koja su se tu i tamo provlačila“ ispod nišana“! Učinilo mi se da je sredina tjedna i

da smo danas već trebali imati neke konkretne upute ravnateljima i učiteljima za organizaciju

nastave ili ponašanje u odnosu na neke poznate činjenice (odlasci na maturalac pod novim

uputama npr.).

 

Ali to nije sve niti je najvažnije! Lako što sam ja bila nervozna, ni po jada!

Nešto prije današnjeg završetka rada ove Radne skupine, došao je naš novi/stari ministar!

Pozdravio je skup, upitao svog pomoćnika dokle smo stigli, što smo odlučili o podjeli razrednih

odjela. I nakon toga slijedi moje suočavanje s istinom i svojom naivnošću. A to boli! Naime, kada

je čuo da smo odustali od podjele razrednog odjela , naljutio se, pitao čemu onda sve ove mjere

ako ne omogućimo manji fizički kontakt unutar razrednog odjela i rekao da „to tako neće moći“!

Ubrzo je rekao kako mora otići, mora razgovarati s nekim važnim stranim ministrom i napustio je

prostoriju!

A ja? Ja se „budim“! Prvo saznajem kako sve izmjene koje su u dokumentu označene zelenom

bojom, a moguće i neke druge koje smo radil,i su samo prijedlozi na temelju kojih će Kabinet

ministra donijeti konačnu odluku! (urgencije u dokument radile su se uz projekciju na platnu

paralelno s diskusijom i donošenjem odluka o izmjeni i/ili dopuni istog).

Nakon toga još malo prorađujemo dokument, potom nas pomoćnik ministra poprilično tiho pozdravlja, kaže da je

sastanak završen, da možemo ići, a na pitanje vidimo li se sutra, odgovara NE! Osobno ga pitam

znači li to da smo mi , kao Radna skupina, završili s radom? Odgovara kako za sada jesmo, on nije

član Radne skupine i ne zna što će biti dalje! Bude li potrebno-zvat će nas? BUDE LI POTREBNO?!

 

Da nije tužno, bilo bi smiješno! A za što točno smo bili potrebni ova dva dana? Svi smo mi bili potrebni kako bismo donijeli  epidemiološke upute? I  u bijelom svijetiću to rade ovakve skupine? Pitam se ja, ali sasvim sigurno i nekolicina članova ove skupine s kojima sam, jednako začuđenima izašla na parkiralište ministarstva. Na zrak! Duboko diši- prvo je što sam pomislila kad sam izašla! Drugo na što sam pomislila jest ono što sam, jučer u šali, napisala – pa je li moguće da trebaju osobe koje će preuzeti odgovornost za ono što slijedi!

 

Potom su se nizale riječi poput prijevara, prosto, alibi, sramotno, uvredljivo, naivna, nekorektno, ponižavajuće…

 

Ne, ne želim preuzeti odgovornost! Ne želim da se netko poziva na mene i moje sudjelovanje tako dugo dok prije izlaska u javnost ne vidim što se promijenilo u ovom dokumentu i bilo kojem drugom ,ukoliko će se pri tom pozivati na

Radnu skupinu u kojoj sam, kao, i ja sudjelovala. Probudila sam se! I sada sam samo žalosna i pitam se – Zar opet?