Poučavanjem u malim skupinama do izgubljenoga znanja
Britanska je vlada još u lipnju 2020., nakon tri mjeseca provedena u lockdownu, donijela odluku o uvođenju „paketa nadoknade” vrijednoga milijardu funti, namijenjenog rješavanju problema gubitka znanja, pod nazivom Nacionalni program poučavanja
07.03.2022.
Priredila Ivana Čavlović
Odmiče i treća godina u kojoj obrazovanje u sjeni pandemije koronavirusa nekamo grabi „bez ijednoga izgubljenog nastavnog dana” i s nebrojenim izostancima učenika, studenata i profesora s redovne, neposredne nastave opravdanim mjerama za sprečavanje širenja zarazne bolesti. Nastavnici se sve više suočavaju s višestrukim problemima nastave na daljinu, a učenici masovno „obolijevaju” od nezainteresiranosti za učenje, gubljenja radnih navika i produbljivanja praznina u znanju.
Strategija za uklanjanje tih praznina u znanju mora biti brza i utemeljena, a ne online i dopunska. S obzirom na veličinu jaza u učenju, to zahtijeva i znatna ulaganja te, što je najvažnije, dokaze o učinkovitosti takve strategije. Mjera koja najbolje odgovara tim kriterijima jest poučavanje u malim skupinama, sa sjedištem u školama. To je fokus programa nadoknade u organizaciji vlade Ujedinjenoga Kraljevstva, dostupnoga državnim školama u Engleskoj.
Milijardu funti za program poučavanja
Gubitak znanja bio bi manje ozbiljan da su obitelji mogle nadoknaditi nemogućnost održavanja neposredne nastave učinkovitim učenjem kod kuće, ali to zahtijeva barem odgovarajući prostor i osobu koja može pomoći. Ne iznenađuje da je pristup takvim okružjima vrlo neujednačen. Naime, dokazano je da su djeca u nepovoljnom položaju izgubila više nego ona koja su imala bolji pristup obrazovnim resursima.
A kad su se djeca vratila u školu, istraživači su počeli mjeriti praznine u znanju. Kao što smo već pisali, diljem Europe ti su zaostatci veliki, u prosjeku su učenici izgubili pola godine učenja u prethodnome razdoblju. Jedna je od tih zemalja i Ujedinjeno Kraljevstvo, koja je na obrazovnu krizu brzo odgovorila. Naime, britanska je vlada još u lipnju 2020., nakon tri mjeseca provedena u lockdownu, donijela odluku o uvođenju „paketa nadoknade” vrijednoga milijardu funti, namijenjenog rješavanju problema gubitka znanja. Nakon toga je brzo uspostavljen novi institucionalni okvir za provedbu ovog prijedloga pod nazivom Nacionalni program poučavanja.
Od milijardu funti, vlada je distribuirala 650 milijuna funti izravno školama kako bi pomogla u razvijanju programa za nadoknadu, i to prema prijedlogu škola, iako je preporučeno da se potroši na poučavanje u malim skupinama. Preostalih 350 milijuna funti namijenjeno je daljnjem razvoju Nacionalnoga programa poučavanja, koji ima dvije komponente: financiranje mentora u školi za pružanje intenzivne potpore te subvencioniranje vanjskih mentora iz već postojećih organizacija koje se bave poučavanjem. Obje su komponente usredotočene na djecu u nepovoljnom položaju.
Izazovna implementacija
Implementacija sustava poučavanja bila je izazovna. To je zahtijevalo zapošljavanje, osposobljavanje i osiguranje kvalitete velikog broja mentora te se moralo osigurati da poučavanje dođe do onih kojima je to potrebno. Nacionalni program poučavanja odlučio je stoga usvojiti model „platformerske usluge” za suočavanje s tim izazovima. Ovaj je organizacijski oblik dobro poznat. Primjeri kao što su Airbnb i Uber pokazali su se učinkovitim alatima za usklađivanje ponude s potražnjom i uključivanje pregleda kvalitete.
Jedna je od prednosti pristupa platformi da se time smanjuje opterećenje za bilo koju organizaciju kao i da se rizik od neuspjeha raspoređuje na mnoge male organizacije, a ne na jednu veliku. Rizici su u ovome slučaju kvaliteta mentora i poučavatelja. No, pokazalo se da je poučavanje u malim skupinama učinkovita metoda za pomoć učenicima kojima je potrebna dodatna podrška, stoga je taj pristup i prihvaćen.
Kako bi se školama pomoglo da na najbolji mogući način iskoriste ta sredstva, Zaklada za dodjelu obrazovnih sredstava (Education Endowment Foundation ‒ EEF) objavila je vodič za potporu s pristupima utemeljenima na dokazima kako bi omogućila nadoknadu propuštenoga znanja za sve učenike. Također, radi učinkovitije provedbe svojih planova nadoknade, EEF je objavio i školski vodič za planiranje od 2020. do 2021. Time su pružili dodatne smjernice o provođenju strategije nadoknade te podupirali studije slučaja kako bi se istaknula učinkovita praksa. Škole su se mogle koristiti sredstvima za nadoknadu i u svrhu organiziranja bilo kakvih ljetnih tečajeva poučavanja, a sredstva su mogle prenijeti u buduće akademske godine.
Nacionalni program poučavanja među prvim je odgovorima širom svijeta na gubitak učenja uzrokovan pandemijom i nesumnjivo je dobrodošao početni odgovor na potencijalno golemi problem izgubljenih vještina, i to ne samo u Engleskoj. Iako je milijarda funti mnogo novca, za konkretno suočavanje s ovom krizom trebati će i mnogo više. Stoga drugi predlažu još veću akciju: u SAD-u je vodeći obrazovni istraživač Robert Slavin pozvao na pokretanje velikoga „Marshallova plana poučavanja” kako bi pomogao „zaliječiti” izgubljeno znanje u toj zemlji.