Piše: Dora Kršul, srednja.hr, 24.07.2019.
Osmaši spretnih ruku i skloni frizerskim vještinama, dosad su svoje obrazovanje nakon osnovne škole mogli nastaviti u jednoj od 39 srednjih škola u Hrvatskoj s trogodišnjim frizerskim programom. No od jeseni, HNS-ovo Ministarstvo obrazovanja s frizerima je odlučilo napraviti neobičan eksperiment. Prema novom dualnom modelu obrazovanja, u šest eksperimentalnih škola frizeri će se školovati četiri godine i imat će manje praktične nastave od svojih kolega frizera u trogodišnjim programima. Točnije, radi se o čak 231 satu praktične nastave manje!
Svi osnovnoškolci koje su svoje srednjoškolsko obrazovanje htjeli nastaviti u jednoj od 39 hrvatskih srednjih škola s frizerskim programom, dosad su znali da će na to utrošiti tri godine u sklopu koje će 2.600 sati provesti u praktičnoj nastavi, neophodnoj za struku za koju se obrazuju.
Frizerima dodatna godina školovanja i 230 sati praktične nastave manje!
No od jeseni, država je upravo na mladim budućim frizerima odlučila provesti neobičan eksperiment. Naime, u šest srednjih škola (u Dubrovniku, Varaždinu, Karlovcu, Virovitici, Splitu i Bujama) s frizerskim programima, od rujna će se provoditi eksperimentalni dualni model obrazovanja prema kojemu će se budući frizeri školovati četiri godine. U te četiri godine, imat će manje sati praktične nastave od svojih kolega u ustaljenim trogodišnjim programima. Točnije, 231 sat manje, tj. ukupno 2.369 sati praktične nastave, javlja današnji Jutarnji list.
Iz HNS-ova Ministarstva obrazovanja tvrde kako frizerima produljuju školovanje za jednu godinu s ciljem unapređenja programa i profesionalnog razvoja frizera, a učit će po novom strukovnom kurikulumu izrađenom, kako kažu u Ministarstvu, u dogovoru s poslodavcima.
Osim smanjenog broja sati praktične nastave, frizeri će u eksperimentalnom četverogodišnjem programu imati skoro dvostruko više sati općeobrazovnog dijela nastave, koji se u trogodišnjim frizerskim školama izvodi u 854 sata općeobrazovnog dijela. Kako piše Jutarnji, iz Ministarstva navode kako će ‘predviđeni ishodi učenja omogućiti učenicima kompetencije potrebne za učinkovito komuniciranje u svijetu rada, kroz osnaživanje komunikacijskih vještina, za upotrebu tehnologija kao temelja digitalne pismenosti, ali i svih ostalih sfera osobnog života budućih frizera’.
Apsurd na apsurd
Ovako postavljen model četverogodišnjeg srednjoškolskog obrazovanja frizera dovodi i do brojnih apsurda. Primjerice, budući frizeri hrvatski će jezik učiti sadržajno gotovo identično kao i gimnazijalci, tj. morat će baratati poviješću hrvatskog standardnog jezika. Što se tiče matematike, frizeri će poput strojarskih tehničara učiti algebarske izraze, linearne jednadžbe i nejednadžbe, apsolutne vrijednosti, intervale, operacije s vektorima, potencije, korijene, kompleksne brojeve, kvadratne jednadžbe i funkcije, vjerojatnost, permutacije, kombinacije, varijacije… Stoga je opravdano zapitati se koliko su takva znanja relevantna za frizere.
Predsjednik Ceha frizera i kozmetičara Hrvatske Joško Tafra za Jutarnji kaže kako nisu u potpunosti zadovoljni ovim eksperimentom.
– Ne, nismo time u potpunosti zadovoljni i postoji prostor za bolji program jer u ovome ima nelogičnosti zbog kojih smo sastavili primjedbe. Frizeri trebaju znati matematiku svoje struke, moraju znati izračunati troškove, postotke, likvidnost obrta, takva nam matematika treba. Poslodavci su trebali aktivno sudjelovati u stvaranju novog kurikuluma, no jako kasno smo uključeni u sve, a i u malome broju. Sada je proces krenuo i vjerujem da će se nelogičnosti ispraviti nakon eksperimentalne godine, kaže Tafra.