Ključan je dijalog vlade i učiteljskih sindikata
Zbog snažne tradicije socijalnog i političkog dijaloga u Danskoj te visoke razine povjerenja između vlade i učiteljskih sindikata, alternativne metode obrazovanja postale su predmetom intenzivnih pregovora i dogovora, omogućavajući donošenje rješenja o provedbi projekta obrazovanja u izvanrednim okolnostima za manje od tjedan dana nakon zatvaranja škola
Priredila Ivana Čavlović
26.04.2022.
Ova je pandemija istaknula temeljnu ulogu škola u našim društvima kao i činjenicu da učitelje treba podržati i osnažiti. Od razvoja novih obrazovnih tehnologija do zadovoljavanja društvenih i emocionalnih potreba učenika, sve to čine škole i nastavnici, kojima je povjereno to vodstvo. A oporavak obrazovanja moguć je jedino ako je utemeljen na učiteljima u središtu tog procesa, potpuno financiranim obrazovnim sustavima, pravednošću kao temeljnim načelom i obrazovnim sindikatima kao ključnim partnerima.
Svjesni su toga u mnogim europskim zemljama, gdje su uz pomoć učiteljskih sindikata pokrenute mnoge inicijative za oporavak učenja i poučavanja. U Irskoj je tako pružanje obrazovanja tijekom pandemije uključivalo opsežan angažman učiteljskih sindikata, u skladu s irskim zakonom koji zahtijeva da se odredba o obrazovanju „provodi u duhu partnerstva između škola, pokrovitelja, učenika, roditelja, učitelja i drugoga školskog osoblja te zajednice”. Irsko Nacionalno vijeće za kurikulum i vrednovanje primjer je tog pristupa i uključuje znatnu zastupljenost učiteljskih sindikata. S početkom pandemije ministar obrazovanja osnovao je interesnu skupinu za COVID koja obuhvaća Udruženje srednjoškolskih učitelja Irske (ASTI), Irsku nacionalnu organizaciju učitelja (INTO) i Sindikat učitelja Irske (TUI). U početku su se usredotočili na razvoj smjernica za škole o poučavanju i učenju na daljinu, uključujući i one za učenike s posebnim potrebama, te na dobrobit i savjetovanje. U svibnju 2020. fokus je prebačen na završne ispite u srednjim školama, koji su otkazani zbog zdravstvene krize. Skupina je zatim intenzivno surađivala s Odjelom za kurikulum i vrednovanje te Državnim povjerenstvom za ispite kako bi razvila model prediktivnog ocjenjivanja s alternativnom opcijom polaganja ispita u studenome 2020. godine, a taj je model proširen na 2021. Jedna je od ključnih značajki irskoga iskustva bio glas učenika: Irski sindikat srednjoškolskih učenika pridružio se skupini dionika i imao je golem utjecaj u osiguravanju izbora u konačnim procjenama.
Sindikati učitelja osigurali su stručno učenje, razvoj i smjernice za svoje članove tijekom pandemije. U Ujedinjenome Kraljevstvu Nacionalni sindikat obrazovanja (NEU) razvio je centar za obrazovanje na daljinu, koji u svome radu obuhvaća područja kao što su stvaranje pozitivnih okružja za online učenje, pristup tehničkim pitanjima, upravljanje izazovnim ponašanjem na daljinu te razvoj ispitivanja i dijaloga u udaljenim učionicama. Također, Nacionalni program kontinuiranoga profesionalnog razvoja (CPD) premjestili su za svoje članove na online platformu. Učiteljski sindikat NASUWT održava webinare za svoje članove o pristupima sigurnom i učinkovitom učenju na daljinu. Njegovi materijali obuhvaćaju pitanja kao što su upotreba tehnologije, relativne zasluge sinkronih i asinkronih pristupa, uspostavljanje realnih očekivanja o tome što se može isporučiti na daljinu, zaštita podataka, privatnost i upravljanje radnim opterećenjem.
U Danskoj je projekt obrazovanja u izvanrednim okolnostima, kao posljedica pandemije bolesti COVID-19, razvijen u dijalogu s učiteljskim sindikatima. Zbog snažne tradicije socijalnog i političkog dijaloga u zemlji te visoke razine povjerenja između vlade i učiteljskih sindikata, alternativne metode obrazovanja postale su predmetom intenzivnih pregovora i dogovora, omogućavajući donošenje rješenja o provedbi ovoga projekta za manje od tjedan dana nakon zatvaranja škola. Sindikati učitelja također mogu biti uključeni u plan oporavka Danske, uključujući dijalog u sklopu Europskoga mehanizma za oporavak koji će se primjenjivati na sve zemlje EU-a. Ključna pitanja sindikata za rasprave o oporavku, koja su proizišla iz njihovih iskustava s pandemijom, obuhvaćaju priznanje da su dobrobit i postignuća međusobno povezani, da je profesionalna kontrola tehnologije ključna te da su potrebne jasne kontekstualne smjernice zdravstvenih tijela, primjerice kraće nastavne dane i manje učenika u razrednim odjelima.
U Škotskoj je, pak, početkom pandemije osnovana Skupina za oporavak obrazovanja (CERG), u kojoj su sudjelovali ključni predstavnici različitih tijela ‒ Obrazovnoga instituta Škotske i drugih sindikata, Škotskoga općeg nastavnog vijeća, lokalnih vlasti te roditeljskih organizacija. Iako će konačne političke odluke donijeti škotska vlada, CERG je važan forum za usmjeravanje odgovora obrazovnog sustava na pandemiju. Sastaju se jednom tjedno i donose savjete za brži oporavak učenja i poučavanja, zatim zdravstvene i sigurnosne smjernice te redovito dobivaju podatke i znanstvena ažuriranja o stanju u školama. CERG je također centar za razmjenu informacija i savjeta u područjima kao što su učenje na daljinu i planovi za postupno ponovno otvaranje škola. Škotska je mnogo uložila u nova nastavna mjesta i informatičku opremu za učenike iz siromašnijih sredina, a roditelji i učenici dali su pozitivne povratne informacije o ponudi učenja na daljinu tijekom drugoga zatvaranja u Škotskoj. Nakon odluke o otkazivanju tradicionalnih završnih ispita u korist ocjena na temelju stručne prosudbe nastavnika, međuresorno povjerenstvo nadziralo je alternativni model certificiranja.
Također, nekoliko je učiteljskih sindikata, kao što su Federaziona UIL Scuola Rua u Italiji i NEU u Ujedinjenome Kraljevstvu, osmislilo vlastite planove oporavka, koji su osnova za njihove pregovore sa svojim vladama.