MEĐUNARODNI PRIMJERI INICIJATIVA NASTAVNIČKIH ORGANIZACIJA ZA OPORAVAK OBRAZOVANJA (1. dio ‒ svijet)

20.04.2022

Kako održati obrazovanje na što zdravijim temeljima

Nakon što su se učenici počeli vraćati u škole, postalo je jasno da bi njihove potrebe trebalo prije svega procijeniti kako bi se mogli usmjeriti odgovarajući resursi i potpora. Oni koji su i inače bili u nepovoljnijem položaju imali su veće teškoće u pristupu učenju na daljinu te izraženije emocionalne probleme

Priredila Ivana Čavlović

Tijekom pandemije, međunarodna organizacija učiteljskih sindikata Education International (EI) i njezine članice diljem svijeta rade na održavanju pravednog pristupa obrazovanju za sve učenike te pokušavaju umanjiti učinke bolesti COVID-19 na poučavanje i stjecanje znanja. EI je stoga proveo anketu kako bi otkrio na koji način nastavnici i njihove organizacije reagiraju na aktualnu krizu te koje korake poduzimaju kako bi održali obrazovanje na što zdravijim temeljima. Također, objavljen je niz publikacija, među kojima i Naprijed u školu (Forward to school), u kojima se utvrđuje pet skupina smjernica za ponovno otvaranje škola, a koje sadrže i brojne inovacije, uključujući primjere socijalnog dijaloga i dijaloga o politikama, koji su doveli do uspješnih mjera za ponovno otvaranje škola.

Nakon što su se učenici počeli vraćati u škole, postalo je jasno da bi njihove potrebe trebalo prije svega procijeniti kako bi se mogli usmjeriti odgovarajući resursi i potpora. Oni koji su i inače bili u nepovoljnijem položaju imali su veće teškoće u pristupu učenju na daljinu te izraženije emocionalne probleme. Iz tih je razloga Education International promicao ideju revizija sustavne jednakosti putem svoje publikacije Revizija obrazovne jednakosti u svjetlu pandemije bolesti COVID-19. I Globalni okvir standarda profesionalnog poučavanja, koji je EI zajednički razvio s UNESCO-om 2019. godine, također će pridonijeti raspravama o oporavku obrazovanja.

Na razini pojedinih zemalja, nastavničke organizacije koje rade u partnerstvu s nadležnim institucijama za održavanje obrazovanja tijekom pandemije također nude prijedloge mjera za oporavak učenja te zanimljive primjere za ilustraciju svojih načela. Tako su u Sjedinjenim Američkim Državama Američki učiteljski savez i Nacionalno udruženje za obrazovanje predložili zajednički pristup Učenje nakon COVID-a, usredotočujući se na četiri inicijative: dijagnosticiranje dobrobiti učenika i akademski uspjeh; zadovoljavanje potreba učenika u najnepovoljnijem položaju; učenje, obogaćivanje i ponovno povezivanje; jednakost i izvrsnost. Publikacija upućuje na inicijative razvijene na državnoj razini kao potencijalne modele za potporu učenicima. Primjeri uključuju procjenu uspješnosti modela obrazovnih kompetencija, pilot-programa koji je odobrilo Ministarstvo obrazovanja New Hampshirea, te smjernice Odjela za obrazovanje Pennsylvanije o kompenzacijskim uslugama za učenike koji su dugo izbivali iz škole.

U Japanu je Japanski sindikat učitelja surađivao s Ministarstvom obrazovanja, kulture, sporta, znanosti i tehnologije kako bi osigurao nastavak kvalitetnog obrazovanja tijekom pandemije i bio je uključen u planiranje oporavka obrazovanja. Škole su ondje u pravilu otvorene od lipnja 2020. godine, a povremena zatvaranja trajala su kratko te je za to vrijeme provođeno učenje na daljinu. Vlada je izdvojila sredstva iz proračuna za svaku školu kako bi mogla donijeti odluku o potrošnji u skladu s potrebama djece i učitelja. Sindikat je tu mjeru opisao kao školski diskrecijski proračun, a njegov ukupni fond iznosi 74 milijarde jena. Također, u razrednim odjelima od drugoga do šestoga razreda osnovne škole smanjen je broj učenika s 40 na 35.

U Argentini je vlada u lipnju 2020. potpisala kolektivni ugovor s članicom organizacije EI Confederación de Trabajadores de la Educación de la República Argentina (CTERA). Namjera je bila restrukturiranje rada škola tijekom zatvaranja, uz fokus na rad na daljinu. Taj je sporazum bio prvi takve vrste, a formalno opisuje poučavanje tijekom zatvaranja škola kao „nastavni rad u virtualnom kontekstu koji se provodi u okružjima koja nisu dio obrazovnog sustava”. Odredbe tog sporazuma uključuju: priznavanje potrebe da se ne preopterećuju zaposleni u školama u izvanrednim okolnostima, poštujući uobičajeno radno vrijeme te pravo na to da ne budu stalno dostupni online, zatim dodatno osposobljavanje nastavnika uz pomoć sindikata te jamstvo da administrativna opterećenja ne oduzimaju vrijeme od razvoja i pružanja obrazovnih sadržaja.

Iako je Australija izbjegla najgore od pandemije do ožujka 2021., Australski sindikat obrazovanja (AEU) smatrao je da je „produljeno razdoblje nastave na daljinu u fokus stavilo iznimno važan problem nedostatka digitalne uključenosti za mnoge učenike”. Stoga je naručio istraživanje kako bi se ispitao pristup kućnom internetu za australske učenike i utvrdila razina njihove digitalne uključenosti. AEU je također pozvao na provedbu revizije digitalne jednakosti na nacionalnoj razini kako bi se omogućili podatci za akcijske planove koji se, smatra, moraju izraditi sveobuhvatnim planom, osmišljenim u dogovoru s obrazovnim sindikatima. Vlada Novoga Južnog Walesa, na primjer, uvela je program dodatne podrške vrijedan 337 milijuna australskih dolara kako bi osigurala dodatno poučavanje u malim skupinama za sve učenike kojima je to potrebno. Sindikat AEU u Novom Južnom Walesu obećao je surađivati s vladom na osiguravanju učinkovite provedbe programa.

U Južnoj Africi, pak, sindikat učitelja SADTU surađuje s južnoafričkom vladom na smanjenju opsega kurikuluma, izradi godišnjih nastavnih planova, unutarnjem vrednovanju učenika u školama te na ponovnom otvaranju škola.