
Novosti koje donose izmjene Zakona o odgoju i obrazovanju •• osim uvjeta iz natječaja, zapošljavanje u školama ubuduće i na temelju posebnog pravilnika; za selekciju važne dodatne kompetencije; •• o zapošljavanju tehnoloških viškova neće odlučivati komisije, nego škole u skladu s novim pravilnikom; uvodi se inspekcijski nadzor; •• nema vraćanja zaključnih ocjena na polugodištu; •• srednjoškolci koji prekinu školovanje zbog opravdanih razloga mod će nastaviti obrazovanje ako prođu i više od dvije godine od prekida; učenici srednjih škola u opravdanim slučajevima moći će isti razred ponavljati i više od dva puta, uz suglasnost Ministarstva obrazovanja; •• nastavnicima dopunski rad, ili "produžna nastava", neće biti dodatno plaćen, nego ulazi u redoviti 40-satni radni tjedan •• mogućnost ukidanja pedagoških mjera za učenike koji poprave ponašanje; •• suspenzija problematičnih učenika iz škote na 15 dana, bez mogućnosti žalbe; •• nastavnici koji rade na EU projektima dobit će 30 posto povišice na plaću; •• mirovanje rokova za napredovanje nastavnika, stručni ispit i sl. u slučaju privremene nesposobnosti za rad, rodiljnog roditeljskog dopusta itd.; •• kandidati za ravnatelje ubuduće će uz prijave potrebnu dokumentaciju morati priložiti program rada; •• roditelji će moći isključiti djecu iz izbornih sadržaja koji bi kršili njihova vjerska iti filozofska uvjerenja; obvezni sadržaji obvezni su za sveNema alternativnog modula To nisu jedine izmjene Zakona o odgoju i obrazovanju koje predlaže Ministarstvo ministrice Blaženke Divjak. Ministrica je ovih dana, podsjetimo, nakon provedene javne rasprave potvrdila kako se odustalo odvraćanja zakIjučnih ocjena na polugodištu, pa i idućih godina sve ostaje po starom. Međutim, kako doznajemo, Ministarstvo je u konačnoj verziji izmjena zakona (koja tek treba proći Vladinu saborsku proceduru) donekle modificiralo i prijedlog koji je izazvao dosta bure u javnosti, a prema kojemu su svjetonazorski obojeni sadržaji medupredmetnih tema trebali biti definirani kao izborni i ostavljeni na izbor roditeljima. Podsjetimo, za te se sadržaje predlagalo uvođenje takozvanog alternativnog modula u izbornom dijelu kurikuluma, a roditelji i učenici mogli su izabrati onaj najbliži njihovu odgojnom pristupu i sustavu vrijednosti. Sada u finalnoj verziji zakona nema alternativnog modula. Iako se naglašava da roditelji imaju pravo samostalno odlučivati o odgoju svoje djece, jasno se navodi da i djeca imaju pravo na dotok informacija i sadržaja utemeljenih na suvremenim, znanstvenim i obrazovnim standardima važnima za potpun i skladan razvoj njihove osobnosti. Roditeljima je pak ostavljeno pravo da isključe svoju djecu s nastave, ali samo kad je riječ o izbornim sadržajima koji se tiču svjetonazorskih tema, odnosno predlaže se da "roditelji imaju pravo isključiti svoju djecu iz izbornih sadržaja koji bi kršili njihova vjerska ili filozofska uvjerenja, a koja nisu utemeljena na suvremenim znanstvenim ili obrazovnim standardima prenošenima na objektivan, kritički pluralistički način u skladu s kriterijima utvrđenima Ustavom, pravom Europske unije te međunarodnom pravu, uključujuči Europsku konvenciju za zaštitu ljudskih prava i Europsku socijalnu povelju". Drugim riječima, u obveznim sadržajima, na primjer u predmetu biologija, roditelji neće moči povući djecu s nastave bez obzira na to slagali se ili ne s teorijom evolucije, nego samo u izbornima. Stručno mišljenje Agencije U školskom sustavu, kaže se dalje u prijedlogu, iznimno mogu (kao što već jesu) biti dopušteni i kurikulumi koji ne udovoljavaju kriterijima suvremenih znanstvenih i obrazovnih standarda "ako se radi o kurikulumima koji se izvode izborno temeljem medunarodnih ugovora ili posebnog zakona". Tako se, recimo, trenutačno izvodi izborna nastava vjeronauka. Međutim, ministar prilikom donošenja kurikuluma može zatražiti stručno mišljenje Agencije za odgoj i obrazovanje o tome jesu li neki dijelovi kurikuluma znanstveno neutemeljeni te se ponavlja kako se ti dijelovi mogu provoditi samo izborno, "pri čemu roditelj ima pravo isključiti svoju djecu".