Hoće li nam djecu liječiti prekvalificirani profesor glazbenog?!

03.10.2018

Piše: Vedran Salvia, Dubrovnik PRESS, 02.10.2018.

Ova izjava, kao i Odluka donesena ispod radara ako zaista bude sprovedena u praksu, nanijeti će ne samo ogromnu štetu hrvatskom obrazovnom sustavu, već i vratiti nas u neka prošla vremena kada su se osnovna i srednja škola mogle završiti za svega nekoliko mjeseci, a fakultet za godinu dana, riječi su kojima je za portal Dubrovnikpress.hr županijski povjerenik i član Glavnog odbora Sindikata zaposlenih u školstvu „Preporod“ Antun Vidak prokomentirao zapravo nevjerojatne riječi ministrice Blaženke Divjak o prekvalifikacijama profesora biologije, povijesti i zemljopisa u strukovnim školama.

Naime, od ove jeseni provodi se pilot-projekt tzv. dualnog strukovnog obrazovanja uz koje se učenici više pripremaju za tržište rada. U sklopu toga su od općih predmeta u strukovnim školama ostali hrvatski i strani jezik, matematika i informatika, a kao izborni vjeronauk ili etika. Nema tu povijesti, geografije i biologije, što je ovih dana izazvalo kritike dijela javnosti. Na pitanje što s profesorima koji predaju ove predmete, ministrica Divjak je rekla da je potrebno odgovarati na potrebe učenika i da se „očekuje da se profesori prekvalificiraju kada je to potrebno i da svi učimo cjeloživotno“.

VIDAK: IZGLEDA DA PONOVO DOLAZI VRIJEME KRUHA I IGARA

antunvidak– Za posljedicu imat ćemo needucirane građane koji neće znati postavljati pitanja, jer čemu kritičko mišljenje građana koji neće poznavati društvena kretanja i procese? Čemu onda svijest o svom porijeklu, identitetu, mjestu u društvu? Za posljedicu ćemo imati građane koji neće znati, između ostaloga, prepoznati ni pogrešne poteze vladajućih garnitura. Osim toga, pojavit će se i znatan broj tehnoloških viškova, koje postojeće komisije za zbrinjavanje istih, zahvaljujući prvenstveno neadekvatnoj zakonskoj regulativi neće moći zbrinuti na pravi način. – kazao je Vidak, inače profesor u Umjetničkoj školi Luke Sorkočevića.

– Oni malo stariji sjetiti će se da je još za vrijeme one države učenicima strukovnih tehničkih škola, a koji su imali ocijene 4 i 5 bilo omogućeno uz redovan program, završiti i četvrti stupanj srednjeg stručnog obrazovanja te upisati fakultet. Zašto? Zato što i keramičari, frizeri, dimnjačari, automehaničari moraju biti funkcionalni i kritični samomisleći članovi ovoga društva. Znanje je moć i moć je u znanju. Neznanje je zabluda, neznanje je prijevara i manipulacija. Povijest se ponavlja, jer robovi su nekada trebali znati samo za rad, hranu i kaznu, a Hrvati danas, dodao bih još, za ovrhe, poreze, namete, kontejnere i minuse po tekućem računu. – rekao je Vidak.

Dodao je kako se povijest ponavlja.

– Izgleda da ponovo dolazi vrijeme kruha i igara. I tableta naravno, jer igrice se i igraju na tabletima. Pitam se što je slijedeće? Hoće li nam djecu liječiti neko tko se je prekvalificirao u pedijatra, recimo neki prof. glazbene kulture? U nas danas ionako svatko sve zna, svatko se u sve razumije. No šalu na stranu, ovo je preozbiljan problem da bi se rješavao preko noći. Ako ovo Ministarstvo doista u svoj fokus želi staviti učenike, a sto je već poprimilo neku vrstu mantre, onda se prvenstveno mora pozabaviti pitanjima kao što su recimo: neadekvatni uvjeti rada, loša opremljenost školskih radiona, nemogućnost pohađanja praktične nastave, nemogućnost upoznavanja sa strukom van škole, nedostatkom obučenih mentora majstora, inženjera i sl. – zaključio je Vidak.

TROSTMANN: ZNANJE OPADA

ttrostmannIzjavu ministrice Divjak za portal Dubrovnikpress.hr prokomentirao je i profesor povijesti u Obrtničkoj i tehničkoj školi Teo Trostmann. Portal Dubrovnikpress.hr Trostmanna je kontaktirao pismenim putem, stoga njegov osvrt na riječi ministrice Divjak, ali i kurikularnu reformu prenosimo u cijelosti.

„Napominjem da obrtnici povijest imaju samo na prvoj godini. Zemljopis, biologiju, kemiju, fiziku nemaju. Za vrijeme Šuvara su učili dva strana jezika prve dvije godine! Činjenica jest da je povijest bila više zastupljena u socijalizmu, kao i tzv. odgoji (tehnički, likovni, glazbeni, tjelesni) koji su izuzetno važni za razvoj kreativnosti i koji su prava škola za život,pogotovo za osnovce. U vrijeme druga Šuvara se čak i pretjerivalo tako da su budući liječnik i budući vodoinstalater dvije godine zajedničkih osnova imali vrlo obimne (i do 200 stranica) udžbenike iz povijesti,kemije, zemljopisa, biologije, fizike. Šuvar je želio suprotno od američkoga školstva dati širinu mladima u čemu je pretjerao.

Ovi danas EU liberali (nazivali se nacionalistima ili socijalistima svejedno) umjesto postupnosti u reformi te analize koje su potrebe tržišta i hrvatskoga društva idu u reformu preširoko (bez obzira na dobre namjere uključenih kolega), te zaboravljaju na ugroženost malih naroda u doba globalizacije. Dok se Mađari nastoje organizirati Hrvati su duboko podijeljeni i bez zajedničkoga cilja.

Istinito sagledavanje povijesti pomaže u izgradnji identiteta, ali i u izbjegavanju ponavljanja grešaka prošlosti. Jedan od ključeva identiteta jest i klasična književnost koju se u reformi nastojalo potisnuti na račun trenutne mode koja još treba proći kušanje vremena. Rasprodajom dobara i lošom organizacijom Hrvatska polako klizi u kolonijalni položaj i sluganstvo, pa i biološko opadanje.

Radeći sa mladima uviđam da znanje opada (radio sam 23 godine u Obrtničko tehničkoj školi, 7 godina u Turističkoj i ugostiteljskoj školi, 1 godinu u OŠ Lapad te povremeno zamjenjivao kolegicu u Klasičnoj), da su mnogi oslobođeni tjelesnog odgoja,te da su mladi sve više izloženi ovisnostima (nekada je to bio alkohol, u novije doba “trava”, u najnovije mobiteli, videoigre i kladionice). Moral stanovništva i bonton su također u opadanju.

Reforma može imati lijepu ambalažu u kompjuterizaciji, podilaženju djeci i roditeljima, ali nisam primijetio da su angažirani ljudi koji znaju kako ići naprijed i postići rezultate, od stotina stručnjaka nabrojimo samo dr. Ranka Rajovića, dr. Igora Čatića, Marijana Ožanića, dr. Nenada Raosa, dr. Davora Pavunu, Miroslava Gavrana, dr. Iva Banca…

Pitanje je što želimo sa odgojem i školom; ova Vlada umjesto da pojednostavni i smanji administraciju i pokrene gospodarstvo,pa recimo otvoreno i vodi računa o hrvatskim interesima u globalnom svijetu je zapravo ušla u slijepu ulicu,kako u zdravstvu, tako i u školstvu, sudstvu, poljoprivredi, urbanizmu, kulturi…

Nije mi namjera napadati ovu Vladu koja ionako neće dugo “durati”, a braniti neku prijašnju, samo konstatiram da je stanje toliko teško da trebamo Vladu nacionalnog jedinstva koja će na vodeća mjesta staviti najkvalitetnije stručne ljude.

Obrtnici su ljudi koji vlastitim rukama stvaraju novu vrijednost i podcijeniti njihove sposobnosti je bezobrazno i neodrživo; suvremeni svijet traži ljude koji znaju misliti i odgovorno funkcionirati u društvu, tj. zajednici. Analfabetizam je stvar prošlosti, neznanje i nesvijest su rodili strašnim svjetskim ratovima i totalitarnim režimima sa središtem baš u Europi.

Posebno Dubrovnik je imao kulturne obrtnike, sjetimo se samo barbijera Nika Kučara koji se družio sa nobelovcima Hamsunom i Shawom, slušao klasiku i čitao moderne pisce u originalu,tj.na 4 strana jezika. Ili ćemo biti Matani i Dudeki. Narodi koji se ne budu znali organizirati bit će marionete (možda i nestati).

Ako po prvi put u povijesti pijemo lošu vodu, ne znači da ćemo popiti i ovakvu reformu.“ – napisao je profesor povijesti u Obrtničkoj i tehničkoj školi Teo Trostmann.