
Kolektivni ugovor za osnovno školstvo tradicionalno definira škole s otežanim uvjetima rada. Time se pozabavio i članak u njegovoj novoj inačici. Zaposlenici u školama s otežanim uvjetima imaju pravo na deset posto višu osnovicu plaće. Takvih je osnovnih škola u kolektivnom 142, a Punta Križa samo je jedna od njih.
Pogled u popis takvih škola u novom kolektivnom otkrio je još niz primjera nepostojećih škola (Jutarnji je o tome detaljno pisao). Neke od njih ugasile su se prije pet, neke prije deset i više godina, no tu informaciju u Ministarstvu i učiteljskom sindikatu ignoriraju pa nepostojećim zaposlenicima u nepostojećim školama kroz novopostojeći kolektivni planiraju povišice. Pritom nije riječ o grešci Ministarstva (čovjek bi poželio da jest) i slučaju pogrešnog umetanja starog dokumenta u novi, nego čistoj aljkavosti, za one strože, drskosti.
Upitani kako je uopće moguće da su se na popisu škola u novom kolektivnom našle i “mrtve” škole, iz Ministarstva studiozno objašnjavaju da su svjesno preuzeli stari popis iz prošlog kolektivnog ugovora te da će novi popis napraviti naknadno, nakon što usvoje novi kolektivni ugovor sa starim popisom.
Zamislimo da škola ovoga ljeta izda frišku svjedodžbu na ime učenika koji ju je napustio prije 10 godina, da ravnateljica Nacionalnog centra potpiše potvrdu o položenoj državnoj maturi djedici od 90 godina ili državnu stipendiju za deficitarni studij iz turizma primi vrtićarac. A država sve to vrijeme ima osiguranu financijsku stavku za svaki od tih slučajeva. Bogata smo zemlja, nema što, ako u pričuvi imamo sredstva za nepostojeće institucije i zaposlenike. Kakav drukčiji zaključak izvući nakon dodatnog pojašnjenja Ministarstva kako “ima škola u kojima se privremeno ne održava nastava jer nema učenika, ali u slučaju izmijenjene situacije, škola može ponovno početi s radom”.
Gdje, u Zagori? Baniji? Čavoglavama? Kaočinama? Radonićima II? U nizu primjera ugaslih matičnih i područnih škola - a takvih je u zadnjih deset godina prema podacima Državnog zavoda za statistiku bilo 68, iako nisu sve imale status s otežanim uvjetima - ima i onih nakon čijega zatvaranja više nisu ostale niti cigle. Drugi dio ih je promijenio funkciju, bilo da ih je lokalna samouprava unovčila, bilo poklonila, prenamijenila. Primjera zatvaranja škola zbog depopulacije, pa njihova ponovnog otvaranja kad bi se pojavila šačica školaraca, premalo je da bi ih se godinama držalo na popisu “živih”.
Apsurdi se oko naših škola rado okupljaju, pa tako srednja škola u Drnišu ima status škole s posebnim uvjetima i njeni zaposlenici primaju povišicu, a osnovna škola u Drnišu, 200 metara udaljena od srednje, nema. Još bolje, srednja škola na Rabu u istoj je zgradi s osnovnom. Jedna prima dodatak, druga ne. Zamoreni promocijom eksperimentalne reforme, nadležni se naprosto ne stižu baviti stvarnim stanjem i brojkama. Ovaj propust u kolektivnom, kojim su nota bene potpisnici “obostrano zadovoljni”, pokazuje da državu nije previše briga kakva prava, u ovome slučaju nepostojeća, sklapa u pregovorima sa sindikatima.