Izvještaj s 14. pregovaračkog sastanka
27.04.2022.
26. travnja napokon se u pregovore, nakon što je to zatraženo na 13. sastanku, uključio i predsjednik Vlade Andrej Plenković. Ujedno, ovo je bio i prvi sastanak na kojem su objedinjeno sudjelovali predstavnici sindikata javnih i državnih službi. Na sastanku su sudjelovali ministri Zdravko Marić, Radovan Fuchs, Josip Aladrović, Ivan Malenica i ministrica Nina Obuljen Koržinek, državni tajnici Stipe Mamić, Stipe Žunić, Tomislav Dulibić i pomoćnik u Ministarstvu rada Dražen Opalić. Državne su službe predstavljali Dubravko Jagić i Zdravko Lončar. U ime sindikata javnih službi sastanak je vodila Sanja Šprem.
Na početku sastanka ministar Josip Aladrović je predstavio novu ponudu Vlade: povećanje vrijednosti sistematskih pregleda s 500,00 kn na 1.200,00 kn, naknade za prijevoz s 1.20 kn na 1.30 i povećanje osnovice za izračun plaće 2 posto od 1. svibnja i 2 posto u „sljedećem dijelu godine“ te nastavak pregovora o povećanju osnovice nakon završetka turističke sezone. U ime svih sindikata Sanja Šprem je Vladinu ponudu ocijenila neprihvatljivom. Vilim Ribić je postavio pitanje zašto na sastanku nema premijera Plenkovića. Ribiću je odgovoreno da će se premijer uključiti u sastanak tek nakon što dođe do približavanja stavova dviju strana.
Željko Stipić se u svom prvom javljanju osvrnuo na onaj dio Vladine ponude koji se odnosio na prijevoz. Ponuda je neprihvatljiva stoga jer je početkom 2018. cijena eurosupera E95 iznosila 9.63 kn/l, a eurodizela 9.11 kn/l. Tada je iznos 1,00 kn/km bio 10.4 posto cijene eurosupera E95 i 11 posto cijene eurodizela. Trenutačna cijena eurosupera E95 je 12,37 kn/l, odnosno 28,5 posto veća, dok je cijena eurodizela 13,04 kn/l, odnosno 43,1 posto veća. Uzimajući u obzir obje vrste goriva, premda 58 posto vozača koriste dizelsko gorivo a 42 posto benzinsko gorivo, prosječno povećanje cijene iznosi 36 posto. Znači, zaključio je Stipić, ako želimo poštovati odnos uspostavljen prije 4 godine, a koji nikako nije išao u korist radnika, sadašnji bi povrat trebao iznositi najmanje 1,34 kn/km ili 11 posto cijene eurosupera E95.
Anica Prašnjak i Renata Čulinović Čajić su zatražile pojašnjenje formulacije o povećanju osnovice od 2 posto u sljedećem dijelu godine. Odgovoreno im je (Josip Aladrović) da se pod navedenom formulacijom misli na srpanj ili kolovoz.
Ponovno se javljajući za riječ Željko Stipić je istaknuo da ukoliko se Vlada opredijeli za fiksni iznos naknade umjesto „plivajućeg modela“ za prijevoz sindikati zahtijevaju uvođenje korektivne odredbe prema kojoj bi, u slučaju svake promjene cijene goriva od 10 posto, došlo do promjene visine naknade koja je utvrđena TKU-om.
Vladinu ponudu u pogledu povećanja osnovice odbacio je Vilim Ribić naglašavajući da ona na razini cijele godine predstavlja povećanje osnovice od 2.33 posto što je premalo u odnosu na inflaciju od 7,5 posto i rast plaća u gospodarstvu od 8.5 posto. Jadranaka Dimić je ponudu Vlade odbila uz obrazloženje da su sindikalni zahtjevi realni, a Zdravko Lončar iz Nezavisnog sindikata djelatnika MUP-a predložio je uvođenje „inflatornog dodatka“ koji bi bio isti za sve radnike. Tanja Leontić je predstavnicima Vlade ukazala na važnost činjenice da postoje odluke sindikalnih tijela, a Stjepan Topolnjak istaknuo da sindikati povećanje osnovice traže od 1. travnja. Nakon što su se svi sindikalni predstavnici izjasnili o neprihvaćanju ponude Vlade, uslijedila je polusatna stanka.
Nakon stanke sastanak je s Vladine strane vodio premijer Andrej Plenković. Nakon što je pohvalio pregovore i pregovarače, Plenković je naglasio da se nalazimo pred „supstativnom pogodbom“ koja će predstavljati „dobru volju“ obiju strana. U nastavku Plenković je rekao da je Vladi prihvatljivo, uz dogovoreno povećanje cijene vrijednosti sistematskih pregleda, povećanje osnovice od 4 posto od 1. svibnja te povećanje naknade za prijevoz na 1.35 kn/km i predložen korektivni mehanizam u slučaju 10 postotne promjene cijene goriva.
Treći puta javljajući se za riječ Stipić se osvrnuo na dio ponude Vlade koji se odnosi na prijevoz. On je naglasio da je 1.35 kn/km daleko od 1.54 kn/km koliki je minimalni stvarni trošak prijevoza. Također, postoje ozbiljne prednosti „plivajućeg modela“ pred fiksnim određenjem visine naknade. Plivajući je model, u situaciji kada na tjednoj osnovi „divljaju“ cijene goriva, povoljniji za radnika, ali i odgovorniji prema državnim financijama – zaključio je Stipić.
Nakon premijerove ponude uslijedila je druga, 15 minutna stanka, nakon koje se raspravljalo o datumu s kojim dolazi do povećanja osnovice od 4 posto te datumu nastavka pregovora o osnovici i formulaciji sadržaja pregovora u rujnu. 1. svibnja Vlada je branila donošenjem rebalansa i tehničkim problemima koji bi nastali ukoliko bi se osnovica povećala od 1. travnja. Vlada je zahtijevala da pregovori krenu oko 20. rujna, a ne 1. ili 15. rujna jer će tada biti jasnija situacija u proračunu.
Na kraju je sastanka uslijedilo pojedinačno izjašnjavanje predstavnika sviju sindikata. Ponuda Vlade prihvaćena je od strane 9 sindikata koji odluku donose na tijelima ili je, kao u Preporodu, provedeno izjašnjavanje članstva. U Sindikatu hrvatskih učitelja i Nezavisnom sindikatu zaposlenih u srednjim školama odluka će se donijeti nakon izjašnjavanja članstva. No bez obzira na rezultat izjašnjavanja, sukladno Zakonu o reprezentativnosti, ponuda Vlade će biti prihvaćena i Temeljni kolektivni ugovor potpisan.