Preporod
logo
  • Novosti
    • Novosti
    • Pregovori
    • Iz medija
    • Obavijesti i ostale vijesti
    • Komentar
    • Satira
    • Foto galerije
  • O nama
    • Uvodna riječ
    • Tijela sindikata
      • Predsjednik sindikata
      • Predsjedničko vijeće
      • Glavno vijeće
      • Skupština sindikata
      • Nadzorno vijeće
      • Sud časti
    • Članstvo
    • Povjerenici
  • Za članove
    • Korisnička zona
    • Blagajna uzajamne pomoći
    • Pogodnosti za članove
    • Glasilo sindikata
    • Forum
  • Pravna pomoć
    • Pravna služba sindikata
    • Baza pravnih savjeta
  • Za povjerenike
    • APLIKACIJE
  • Dokumenti
  • Kontakt
  • Zaštita osobnih podataka
©Sindikat Preporod
Ministarstvo: Učenika koji ‘ne može pasti’ trebalo je srušiti…
22 February 2019
Isplata plaće u petak 8. ožujka
28 February 2019
Novosti
Zašto buja nasilje u školama? ‘Učitelji, nastavnici i stručni suradnici popravljaju za drugima’
28. veljače 2019. by Sindikat Preporod in Novosti

Piše: Andreja Žapčić, RTL

Ako nasilja ima sve više u društvu, iluzija je da stanje u školama po tom pitanju može značajnije odudarati

Kako očekivati od djece da se ponašaju drugačije od odraslih u društvu tolerantnom na nasilje - pitanje je koje uvijek nekako ostane visjeti u zraku nakon što se stiša bura u javnosti izazvana pojedinim slučajevima poput primjerice onih recentnih u školama u Čakovcu, Zadru i Omišlju. A oni su tek vrh sante leda.

Kao društvo na to ćemo pitanje, osim ako ne želimo samouništenje, morati naći odgovor. No da bismo do njega zaista došli, a ne se samo zgražali i zdvajali nad posljedicama, važno je da znamo njegove uzroke. Pogotovo s obzirom na to da je nasilje u školama ozbiljan i dugotrajan problem. A ako škola ne reagira i na najmanji oblik nasilja, djeca dobivaju poruku da je nasilje nešto što se tolerira.

Međutim, upozorava stručna javnost, treba imati na umu da učitelji, nastavnici i profesori, kao i ostali stručni suradnici u školama, kojih ionako nema dovoljno, ne mogu ponijeti sav teret na svojim leđima, niti ga se može prebaciti na pleća djece.

Nedostatak stručnog kadra u školama nitko ne spori, ali … ''Nasilje u školama je sveobuhvatan problem i stoga ne postoji ni jednostavno niti jedinstveno rješenje. Kvalitetnija suradnja s roditeljima, zapošljavanje u školama stručnjaka pripremljenih kako za pomoć učenicima, roditeljima i nastavnicima, edukacija budućih učitelja i nastavnika kao i stručno  osposobljavanje zaposlenih u školama, uspostava djelotvornog sustava pedagoških mjera, privremeno ili trajno izdvajanje učenika s velikim poteškoćama u učenju i ponašanju u posebne razredne odjele ili u posebne škole, sveobuhvatno prokazivanje štetnosti nasilja u društvu – rješenja su koja mogu značajno unaprijediti stanje sigurnosti u školama. Nasilničko ponašanje od strane odraslih osoba, roditelja, rođaka i slično treba prevenirati i sankcionirati Kaznenim zakonom'', rezolutan jeu istupu za Vijesti.hr predsjednik sindikata zaposlenika u hrvatskom školstvu Preporod Željko Stipić. nus2''Iako je neosporna činjenica da stručnog kadra koji se bavi problemima u ponašanju djece stvarno nedostaje, ne mogu se složiti da je to jedini ili glavni uzrok sve učestalijih sukoba djece, mladih i odraslih koji završavaju s ozbiljnim posljedicama. Mogli bismo okriviti i dostupnost nasilja te glorificiranje akcijskih junaka i opravdanost njihovog ponašanja radi pravde, koji su nažalost dostupni djeci i mladima u bilo koje doba dana, video igrice najpopularnije su s tom tematikom'', upozorio je za Vijesti.hr predsjednik Saveza edukacijskih rehabilitatora (defektologa) Hrvatske Zlatko Bukvić. Dodaje i da bismo ''također mogli reći i da roditelji nemaju dovoljno vremena i da se ne druže sa svojom djecom kao što je to bilo nekada i da se ponašanje/odgoj donosi od kuće gdje učimo imitacijom i prema modelu''. Na tom su tragu i istraživanja te radovi Dejane Bouillet, socijalne pedagoginje i redovne profesorice na Učiteljskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, koja naglašava ranu socio-pedagošku intervenciju s ciljem prevencije ponašanja koja štete pojedincima samima ili su usmjerena na okolinu. Za nasilje su odgovorni i oni koji ga čine i oni koji ne čine dovoljno da ga spriječe ''Ako nasilja ima sve više u društvu, ako instrumenti kojima se suzbija nasilje nisu dovoljno efikasni, iluzija je da stanje u školama, po pitanju sigurnosti, može značajnije odudarati od stanja u društvu'', naglašava Stipić, koji također smatra da se precjenjuje odgojna komponenta u radu s učenicima  u školama: ''Roditelji, šire obiteljsko okruženje, ulica, televizija i film, društvene mreže – u značajnijoj mjeri utječu na odgoj učenika učenike od samih škola.  Unatoč široko rasprostranjenoj  krivoj predodžbi da učenici većinu svog vremena provode u školi, vrlo se lako može pokazati da to nije tako. Učitelji, nastavnici i stručni suradnici, barem kada je o odgoju riječ, sve češće popravljaju za drugima i u tim su popravcima najčešće prepušteni isključivo sami sebi''. ''Odgovarajući na pitanje - tko je odgovoran, osobno mislim da je svatko odgovoran za svoje ponašanje. I oni koji nasilje čine i oni koji po pitanju sprečavanja i sankcioniranja ne čine ništa ili čine premalo'', zaključuje Bukvić. nus6 Nasilje u školama se zataškava, a što radi resorno Ministarstvo? Očito je da činimo premalo jer, kako upozorava Stipić, ''stanje sigurnosti u školama sigurno nije bolje nego prije desetak godina''. ''Zbog raširene pojave zataškavanja nasilja, ne postoje pouzdani pokazatelji o broju slučajeva nasilničkog ponašanja u školama. Pokazatelj stvarnog stanja nije čak ni broj izrečenih pedagoških mjera. Njih je manje nego prije 10 godina iz dva razloga. Prvo je smanjenje broja učenika. Danas u osnovnim i srednjim školama imamo 92.000 učenika manje nego prije 10 godina. Drugi je razlog u usložnjavanju samog postupka (upravni postupak) kažnjavanja učenika'', ističe Stipić. Međutim, nitko ne može osporiti da situaciju zasigurno otežava i činjenica da u hrvatskim školama radi nedovoljan broj stručnih suradnika, a djelatnici škola su višestruko preopterećeni. Naime, mali je broj škola zaista ekipiran s cjelovitim stručnim timom, a postoje škole koje kao stručnog suradnika imaju samo pedagoga, od kojih neki pokrivaju više škola. Vidljivo je to i iz aktualnih brojki koje su iz Ministarstva znanosti i obrazovanja naveli za Vijesti.hr. Doduše polovično jer osim traženja aktualnog broja psihologa, socijalnih radnika, defektologa i pedagoga te logopeda stanje smo. Između ostalog, željeli usporediti i sa situacijom od prije 10 godina, no sve podatke zasad nismo uspjeli dobiti. U srednjim školama (159.698 učenika) na neodređeno radno vrijeme zaposleno je 355 pedagoga i 439 psihologa - od toga ih 245 sudjeluje i u izvedbi nastave iz područja psihologije. Ovom broju treba pribrojiti 83 stručna suradnika koji su zaposleni u srednjim školama kroz mjeru pripravništva. U osnovnim je školama (316.565 učenika) zaposleno 2.705 osoba na mjestu stručnog suradnika (u vezi s mjerom Hrvatskog zavoda za zapošljavanja) od kojih neki rade u dvije škole ili u nepunom radnom vremenu te je na puno radno vrijeme zaposleno 2.371 stručnih suradnika. Od toga je na radnom mjestu 806 pedagoga, 378 psihologa, 605 edukatora rehabilitatora i 916 knjižničara, navodi resorno Ministarstvo te podsjeća da je na snazi i dalje Vladina Uredba o zabrani zapošljavanja: ''No, svaka osnovna škola ima zaposlenog barem jednog stručnog suradnika i to pedagoga ili psihologa. Ministarstvo naravno u skladu s mogućnostima, sustavno poboljšava dostupnost stručnjaka svih profila. U suradnji s Hrvatskim zavodom za zapošljavanje od ove godine provodi mjeru 'Stjecanje prvog radnog iskustva/pripravništvo' za zapošljavanje pripravnika stručnih suradnika. Zaključno sa 7. prosinca 2018. godine ukupno 140 škola potpisalo je ugovor za zapošljavanje stručnog suradnika pripravnika''. nus4 Što je teorija zamislila, u praksi ne funkcionira Da je u Hrvatskoj osmišljen način potpore i podrške uključivanju učenika s teškoćama u razvoju u redovni sustav, ali je pitanje kako to izgleda u praksi, upozorava Mara Modrić, magistra edukacijske rehabilitacije. ''Kao u većini specifičnih poslova i projekata, očekuje se da djelatnici inkluziju provode nekritično, bezpogovorno, volonterski i bez potpore stručnjaka. Ne postoji vlast koja se ozbiljno u koštac uhvatila sa izazovima inkluzije, osiguravanjem podrške djeci, roditeljima, učiteljima. Također, godinama se ukazuje na potrebu povećanja upisnih kvota za sva tri smjera Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta. Ništa ozbiljno nije napravljeno po tom pitanju. Velik broj učenika s teškoćama u razvoju je uključen u redovne razrede, a da te škole uopće nemaju zaposlenog edukacijskog rehabilitatora koji bi bio podrška. Ako je edukacijski rehabilitator i zaposlen, broj učenika s rješenjima o primjerenom programu školovanja nema gornju granicu. Donja granica za zapošljavanje rehabilitatora je 20 rješenja, a za gornju je samo nebo granica. Tako postoje škole koje imaju po 120 učenika s navedenim rješenima. Kako sve učenike obuhvatiti edukacijsko rehabilitacijskom podrškom, ne pitajte'', napisala je, između ostalog, na portalu Nastavnici.org Modrić. ''A ono što je u Hrvatskoj inačici inkluzije defektno jest količina birokracije i nefleksibilnost nametnuta od sustava te nepovjerenje u stručnjake i manjak podrške'', zaključuje. Problem nasilnog ponašanja u školama ne može se svesti na termin 'djeca s poremećajem u ponašanju' Kad je o nasilju riječ, problem su u Ministarstvu nakanili riješiti Pravilnikom o načinu i obliku provođenja odgojno-obrazovne potpore i stručnog tretmana učenika u riziku za razvoj problema u ponašanju i učenika s problemima u ponašanju te Akcijskim planom za prevenciju nasilja u školama. Plan je u izradi – trebao bi obuhvatiti promjenu pravnog okvira, pripremu edukacije te sustav podrške za učitelje, učenike i roditelje, a Pravilnik je krajem prošle i početkom ove godine bio u javnoj raspravi te zaradio niz kritika, između ostalih i onu ZPD-a, koje je upozorilo da predstavlja ''ishitreni, površan i kontraproduktivan odgovor na ozbiljan i dugotrajni problem nasilja u školi''. ''Predloženi Pravilnik ne odstupa u značajnoj mjeri od aktualno prisutnih propisa i prakse u hrvatskim školama. On predviđa prvenstveno administrativno proširenje određenih postupaka i intervencija koje su i ranije bile obilježene mnogim teškoćama u realizaciji. Zato ne možemo, a da se ne pitamo zbog čega dodatno nadograđivati recept koji očito ne funkcionira?'', istaknuli su iz Zagrebačkog psihološkog društva. Oni kao najvažniju zamjerku pristupu Ministarstva i Pravilniku koji je iz njega proizašao vide ''činjenicu da on u fokus stavlja učenikovo ponašanje, dakle primarno se orijentira na  promjenu učenika, bez promjene okolnosti i sredine u kojoj se manifestiraju teškoće i konflikti (poput reakcija nastavnika, školskih zahtjeva, načina ophođenja odraslih u školi…). Težište nije na odnosu učitelj – učenik (za koji učitelj ima veću moć i odgovornost), već se teret odgovornosti za promjenu stavlja isključivo na leđa djece''. Također, zaključuju i da je ''uistinu žalosno, nestručno, etički upitno i društveno neodgovorno problem nasilnog ponašanja u školama svesti na termin 'djeca s poremećajem u ponašanju' i njime se baviti na ovaj način''. Naime, stručnjaci, i to ne samo psiholozi znaju kako mogu utjecati na smanjenje nasilja u školama i u društvu općenito, no to traži dugoročan i sveobuhvatan pristup, a o njemu je za Vijesti.hr govorila jedna od najuglednijih hrvatskih psihologinja i članica ZPD-a Jasenka Pregrad. nus7Primjer je UNICEF-ov program ‘Stop nasilju’ koji je kontinuiranim i sveobuhvatnim pristupom u školama u kojima se provodio doveo do smanjenja nasilja za pola, a zlostavljanja za dvije trećine. Međutim, kako je podsjetila Pregrad, ''udruzi TESA Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku odbilo je financirati taj uspješan i posjećen program koji su financirali 10 godina, a bio je namijenjen besplatnoj podršci djeci i mladima koji trpe nasilje. Program 'Stop nasilju među djecom" koji su domaći stručnjaci razvili na inicijativu UNICEF-a i provodili od 2003. do 2010. godine i koji su s uspjehom primijenile 153 škole imao je suglasnost Ministarstva znanosti i obrazovanja te Agencije za odgoj i obrazovanje (AZOO), kao i njihovu pohvalu u završnoj evaluaciji, no nisu nađeni resursi za njegovo preuzimanje. On je proglašen primjerom dobre prakse 2014. - UN godine #ENDVIOLENCE, preveden na engleski jezik kako bi ga mogle koristiti i druge zemlje, međutim ne i zemlja u kojoj je nastao''.

Najnovije

  • Krenuli pregovori za granske kolektivne ugovore
    Krenuli pregovori za granske kolektivne ugovore
  • Stipić o cjelodnevnoj nastavi: Znamo svoju crvenu liniju!
    Stipić o cjelodnevnoj nastavi: Znamo svoju crvenu liniju!
  • P R I O P Ć E NJ E, 23.03.2023.
    P R I O P Ć E NJ E, 23.03.2023.
  • PRIOPĆENJE, 13.03.2023.
    PRIOPĆENJE, 13.03.2023.
  • Sretan Dan žena!
    Sretan Dan žena!

Pridruži se

Meta

  • Prijava
  • Kanal objava
  • Kanal komentara
  • WordPress.org

Recent Comments

  • Mr WordPress o Dobrodošli na stranice sindikata Preporod

Recent Posts

  • CJELODNEVNA ŠKOLA “Ovo je nacionalna šansa da se maknemo s Balkana i približimo razvijenim zemljama kako bi nam svima bilo bolje” 31. ožujka 2023.
  • Isplata plaće za ožujak bit će u utorak 11. travnja 2023. 30. ožujka 2023.

RSS Nepoznati kanal

Search

Tag Cloud

Andrej Plenković Biljana Pavelić Blaženka Divjak Blokirani Boris Jokić glasilo Goran Skok Gordana Kovač Bluha Hrvatska može bolje izbori 2016 kurikulum Milka Rodić nastavnici obrazovanje osnovne škole osnovnoškolsko obrazovanje plaća popusti popusti za članove pregovori preporod Priopćenje profesori prosvjeta regres sebastijan troskot sindikat sindikat hrvatskih učitelja sindikati sindikat osnovnih škola Sindikat Prepord sindikat preporod sindikat srednjih škola sindikat učitelja Sindikat zaposlenika u srednjim školama srednje škole Srednjoškolsko obrazovanje TKU tužbe učitelji Vlada Vlada RH školstvo štrajk Željko Stipić

Text

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. In in lorem sit amet ligula feugiat vulputate vel vitae quam. Cras posuere imperdiet lorem, in aliquam urn

CategoriesTitle

  • Iz medija
  • Komentar
  • Novosti
  • Obavijesti i ostale vijesti
  • po zupanijama
  • Pogodnosti
  • Popusti
  • Pregovori
  • Satira
  • Tumačenja kolektivnih ugovora
  • Uncategorized
  • Zona

ArchivesTitle

  • ožujak 2023
  • veljača 2023
  • siječanj 2023
  • prosinac 2022
  • studeni 2022
  • listopad 2022
  • rujan 2022
  • kolovoz 2022
  • srpanj 2022
  • lipanj 2022
  • svibanj 2022
  • travanj 2022
  • ožujak 2022
  • veljača 2022
  • siječanj 2022
  • prosinac 2021
  • studeni 2021
  • listopad 2021
  • rujan 2021
  • kolovoz 2021
  • srpanj 2021
  • lipanj 2021
  • svibanj 2021
  • travanj 2021
  • ožujak 2021
  • veljača 2021
  • siječanj 2021
  • prosinac 2020
  • studeni 2020
  • listopad 2020
  • rujan 2020
  • kolovoz 2020
  • srpanj 2020
  • lipanj 2020
  • svibanj 2020
  • travanj 2020
  • ožujak 2020
  • veljača 2020
  • siječanj 2020
  • prosinac 2019
  • studeni 2019
  • listopad 2019
  • rujan 2019
  • kolovoz 2019
  • srpanj 2019
  • lipanj 2019
  • svibanj 2019
  • travanj 2019
  • ožujak 2019
  • veljača 2019
  • siječanj 2019
  • prosinac 2018
  • studeni 2018
  • listopad 2018
  • rujan 2018
  • kolovoz 2018
  • srpanj 2018
  • lipanj 2018
  • svibanj 2018
  • travanj 2018
  • ožujak 2018
  • veljača 2018
  • siječanj 2018
  • prosinac 2017
  • studeni 2017
  • listopad 2017
  • rujan 2017
  • kolovoz 2017
  • srpanj 2017
  • lipanj 2017
  • svibanj 2017
  • travanj 2017
  • ožujak 2017
  • veljača 2017
  • siječanj 2017
  • prosinac 2016
  • studeni 2016
  • listopad 2016
  • rujan 2016
  • kolovoz 2016
  • srpanj 2016
  • lipanj 2016
  • svibanj 2016
  • travanj 2016
  • ožujak 2016
  • veljača 2016
  • siječanj 2016
  • studeni 2015
  • listopad 2015
  • ožujak 2015
  • siječanj 2015
  • veljača 2011

Cat tabs

First
Second
Third
  • CJELODNEVNA ŠKOLA “Ovo je nacionalna šansa da se maknemo s Balkana i približimo razvijenim zemljama kako bi nam svima bilo bolje”
    CJELODNEVNA ŠKOLA “Ovo je nacionalna šansa da se maknemo s Balkana i približimo razvijenim zemljama kako bi nam svima bilo bolje”
    ožu. 31, 2023
    Isplata plaće za ožujak bit će u utorak 11. travnja 2023.
    Isplata plaće za ožujak bit će u utorak 11. travnja 2023.
    ožu. 30, 2023
    Krenuli pregovori za granske kolektivne ugovore
    Krenuli pregovori za granske kolektivne ugovore
    ožu. 29, 2023
  • CJELODNEVNA ŠKOLA “Ovo je nacionalna šansa da se maknemo s Balkana i približimo razvijenim zemljama kako bi nam svima bilo bolje”
    CJELODNEVNA ŠKOLA “Ovo je nacionalna šansa da se maknemo s Balkana i približimo razvijenim zemljama kako bi nam svima bilo bolje”
    ožu. 31, 2023
    Isplata plaće za ožujak bit će u utorak 11. travnja 2023.
    Isplata plaće za ožujak bit će u utorak 11. travnja 2023.
    ožu. 30, 2023
  • CJELODNEVNA ŠKOLA “Ovo je nacionalna šansa da se maknemo s Balkana i približimo razvijenim zemljama kako bi nam svima bilo bolje”
    CJELODNEVNA ŠKOLA “Ovo je nacionalna šansa da se maknemo s Balkana i približimo razvijenim zemljama kako bi nam svima bilo bolje”
    ožu. 31, 2023
  • CJELODNEVNA ŠKOLA “Ovo je nacionalna šansa da se maknemo s Balkana i približimo razvijenim zemljama kako bi nam svima bilo bolje”
    CJELODNEVNA ŠKOLA “Ovo je nacionalna šansa da se maknemo s Balkana i približimo razvijenim zemljama kako bi nam svima bilo bolje”
    Sindikat Preporod 31. ožujka 2023. 0 Comments
  • Isplata plaće za ožujak bit će u utorak 11. travnja 2023.
    Isplata plaće za ožujak bit će u utorak 11. travnja 2023.
    Sindikat Preporod 30. ožujka 2023. 0 Comments
  • Novosti
  • O nama
  • Za članove
  • Pravna pomoć
  • Za povjerenike
  • Dokumenti
  • Kontakt
  • Zaštita osobnih podataka
Copyright © 2016 |Orange web studio | www.orange-studio.hr | Materijal na ovim stranicama je zaštićen autorskim pravima i nije dozvoljeno korištenje slika i tekstova bez dozvole.
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.Ok