Preporod
logo
  • Novosti
    • Novosti
    • Pregovori
    • Iz medija
    • Obavijesti i ostale vijesti
    • Komentar
    • Satira
    • Foto galerije
  • O nama
    • Uvodna riječ
    • Tijela sindikata
      • Predsjednik sindikata
      • Predsjedničko vijeće
      • Glavno vijeće
      • Skupština sindikata
      • Nadzorno vijeće
      • Sud časti
    • Članstvo
    • Povjerenici
  • Za članove
    • Korisnička zona
    • Blagajna uzajamne pomoći
    • Pogodnosti za članove
    • Glasilo sindikata
    • Forum
  • Pravna pomoć
    • Pravna služba sindikata
    • Baza pravnih savjeta
  • Za povjerenike
    • APLIKACIJE
  • Dokumenti
  • Kontakt
  • Zaštita osobnih podataka
©Sindikat Preporod
Ne možete pratiti tko se sve i zašto posvađao nakon štrajka? Ukratko, svi sa svima, ali izvukli smo najvažnije
06 December 2019
10.12.2019. Z1, ZOOM ZAGREB, Sindikat Preporod
12 December 2019
Iz medija
Kako izmjeriti rad nastavnika
7. prosinca 2019. by Sindikat Preporod in Iz medija
AUTOR:Jurica Pavičić, 07.12.2019. Čovjek o kojem ovdje pišem jedan je od najboljih mlađih hrvatskih glumaca. Jedan je od stupova ansambla u kojem nastupa, a sve se češće može vidjati i na filmu. Dobar je glumac - zanimljive fizionomije, neobične dikcije i fizički moćan. Ima nešto što je za film dobro: istodobno je u stanju izgledati i demonski i dječje naivno. Taj glumac - čije ime ne spominjem jer me nije ovlastio - postao je u životu glumac čudnim, zaobilaznim putem. Odrastao je u obitelji koja nije bila bogata, nije imao perfektan socijalni start ni društveni kapital. Tijekom cijelog školovanja je radio, a u školi nije bio najbolji učenik. Njegova sudbina morala je postati nalik sudbini tolikih mladih muškaraca u postindustrijskom hrvatskom društvu. Pošto nema više koksara, rudnika ni čeličana, čovjek o kojem pišem vjerojatno bi završio na pustopoljinama uslužnog prekarnog rada. Postao bi konobar, ili izbacivač, ili nezaposlena protuha. Ali - to se nije dogodilo. A nije se dogodilo jer se na pravom mjestu i u pravo vrijeme našao jedan nastavnik. Taj nastavnik našao se na pravom mjestu u pravo vrijeme, a to mjesto i vrijeme bila je jedna hrvatska srednja škola. Taj nastavnik te škole opazio je recitatorski talent mladog barabe. Nagovorio ga je da se okuša u amaterskoj glumi. A onda je - kad je vidio da se ovaj koleba - fotokopirao dječakove dokumente i prijavio ga na prijamni ispit na akademiji bez njegova znanja. Tek kad je to napravio, izvijestio ga je o datumu ispita i rekao mu da očekuje da se pripremi za ispit.
Ostalo je, kako se veli, povijest. Zahvaljujući “izvannastavnoj aktivnosti”, zahvaljujući “ekstrakurikularnom sadržaju” jednog provincijskog profesora, danas taj čovjek ne privezuje jahte u portu, ne izbacuje iz diska i ne poslužuje duple s mlijekom - nego glumi ispod historicističkih štukatura. Ta priča - koju sam doznao usput i nedavno - priča je koja mi svaki put padne napamet kad se u javnosti spomene “vrednovanje nastavnika po učinku”. Tijekom posljednjih 40 dana pratili smo dramu oko sindikalnog bunta i štrajka nastavnika u hrvatskim školama. Socijalna akcija koja je počela kao zahtjev za povišicu pretvorila se tijekom mjesec dana u pravu malu društvenu pobunu koja je završila konačnim kompromisom početkom ovog tjedna. Taj kompromis zadovoljio je dostojanstvo potplaćene nastavničke mase, a vladi je dao vrijeme počeka da financijski teret “izveze” u blisku budućnost. Nešto nezadovoljnije ostale su pomoćne službe u prosvjeti, a najnezadovoljniji oni koji bi rat protiv HDZ-a htjeli voditi tuđom revolucijom, umjesto da lijepo pljunu u šake i naprave svoju. Tijekom tih 40 dana, u javnosti su se kristalizirale tri ideološke pozicije vezane za štrajk. Prva od njih - najšira i najmasovnija - bila je onih koji su štrajk podržavali. To je bila pozicija desne i lijeve opozicije, i konzervativne i antikonzervativne oporbe. To je bila i moja pozicija. Zašto? Zato što ne želim živjeti u državi u kojoj nastavnik zarađuje manje od voditelja vojne menze. Druga pozicija bila je ona tvrdih protivnika sindikalnih zahtjeva. To su stajalište u osnovi iznosili samo “vjerni vojnici partije”, čvrsta jezgra aktivnih HDZ-ovaca, a čak i među njima to su činili oni gluplji. Pametniji su, naime, morali anticipirati da će Plenković štrajkašima popustiti, pa da će sami sebi morati skočiti u usta. Samo su oni gluplji - poput šefa splitskog HDZ-a Petra Škorića - s nastavnicima ratovali puštajući na fejs aluzije na 29. studenoga i Titove slike. Postojala je - međutim - u jeku štrajka i treća pozicija, pozicija koja me u ovom trenutku najviše zanima. Riječ je o poziciji brojnih liberalnih ili neoliberalnih komentatora koji su branili tezu kako bi nastavnike trebalo bolje plaćati, ali ne sve, nego bi ih trebalo plaćati po učinku, po kvaliteti rada, po nekim mjerljivim kriterijima, razdvajajući prosvjetno žito od fušerskog i reformama nesklonog kukolja. Mislim da je prvi čovjek koji je izišao s takvom meritokratskom zamisli bio kolega komentator portala Index.hr Vojislav Mazzocco. Njegovu ideju o plaćanju nastavnika “po rezultatu” prihvatili su uskoro brojni liberalni komentatori, ekonomski analitičari, pa - na koncu - i predsjednički kandidat HSLS-a Dejan Kovač. Na kraju, buba bačena u javno uho perpetuirala je i postala pučki mit. Ovog tjedna u emisiji “Otvoreno” troje se ili četvero građana komentatora javilo s idejom da se nastavnici plate “ovisno kakav im je proizvod”. Ta se floskula raširila javnošću poput požara, i tome se ne treba čuditi. Jer, roditelji su u ovoj zemlji frustrirani školom i programima, sumnjičavi prema negativnoj selekciji u zbornicama te općenito uzrujani zbog lošeg rada javnog sektora. Pa, ako tražimo da se “izmjeri učinak” onog koji štambilja pasoše ili izdaje lokacijske dozvole - onda zašto ne i nastavnika? To je točka na kojoj se vrijedi vratiti nastavniku s početka ovog teksta. Jednom nastavniku koji je jednom posve nemjerljivom gestom promijenio život jednog dovoljnaša. I time - mjerljivo ili ne? - pridonio ovom društvu. Oni koji zagovaraju meritokratsku kvantifikaciju školskog rada polaze od jedne pretpostavke koja naizgled zvuči nesporno: da se rad nastavnika može izmjeriti. To naizgled zvuči zdravorazumski. Doista, zar to isto ne rade i sami nastavnici? Oni mjere nešto, pa nekom daju dva ili pet. Njihovi “proizvodi” (đaci) ionako su stalno izloženi nekakvom mjerenju, ili - kako se kaže - “vanjskom vrednovanju”. Stoga se dobar ili loš rad nastavnika može kvantificirati. Ako ima više odlikaša na maturi, veća plaća. Ako ima više đaka na natjecanju, viša plaća. Jednostavno ko pekmez: svi MIOC-ovi profesori bit će bogati ko knezovi, a oni iz obrtničko-tehničke škole jest će kruh i margarin. Ovaj kvantifikatorski mit polazi od jedne pogrešne pretpostavke, a ta pretpostavka nije ideološki naivna, nego je dubinski ugrađena u liberalnu ideologiju. To je pretpostavka da su škole zapravo “tvornice” koje ekonomiji daju “repromaterijal”, u društvo izbacuju “ljudski kapital”, a on se tada ugrađuje u ekonomski razvoj. I - doista jest tako. Netko je jednom u Samoboru bio profesor Rimcu. Netko je negdje bio profesor Zlati Bartl, ili inženjerima koji su u Plivi smućkali azitromicin. Škola doista jest i to. Ali - ne i samo to. Što, naime, u prosvjetnoj struci znači “igrati ligu prvaka”? Je li to samo proizvesti Rimca? Je li to predavati u splitskom i zagrebačkom MIOC-u, u razredima punim briljantne i fokusirane djece, djece često odrasle u liječničkim, inženjerskim i sudačkim kućama, dakle - u kućama punim knjiga? Ili je Liga prvaka kad jednog testosteronskog, adolescentskog brava, k tome i dovoljnaš, životno usmjerite tako što ga prijavite na ispit glume? Ili kad nekog učenika zanatske škole iz delinkventne i socijalno problematične obitelji “navučete” na mršavu trojku? Ali ga tom zasluženom trojkom usmjerite da sutra bude solidan montažer klima, ili slastičar, ili limar? Što je najveći i društvu najkorisniji nastavnički podvig? Jednog briljantnog usmjeriti da bude briljantniji? Ili jednog kriminalca usmjeriti da umjesto kriminalca postane automehaničar? Jer, u realnosti je posao nastavnika upravo to. Taj posao nisu samo kurikulumi, znanje i mjerljivi ishod. Taj posao su i razredništva socijalno depriviranim učenicima, i maloljetničke trudnoće, i dilanje u parkiću, i traženja one jedne niti talenta i vještine kod učenika kojima imenik izgleda kao farma dvojki. Želite li doista mjeriti rezultat nastavnika? Dobro. Ali, zašto onda mjerite ocjene njihovih đaka na maturi? Zašto - recimo - ne mjeriti njihovu plaću za 20 godina? Zašto ne mjeriti jesu li im đaci postali bogati ili ostali ubogi? Zar to nije dosljedna konzekvenca istog principa? A ja bih - ako već mjerimo - recimo pokušao mjeriti nešto drugo. Zanimalo bi me, recimo, izmjeriti koliki postotak bivših učenika nekog nastavnika redovno posuđuje knjige u knjižnici. Zanimalo bi me koliki postotak redovito ide k zubaru, ili na mamografiju. Zanimalo bi me koliki postotak bivših učenika nekog nastavnika - recimo - reciklira smeće, ili ide u kino, ili posjećuje nacionalne parkove. U našoj nacionalnoj opsesiji školskom mjerljivošću, u teroru PISA testova i tržišnog fundamentalizma, u Hrvatskoj se priča o školstvu nažalost svela na samo jednu njezinu dimenziju - važnu, ali ne jedinu. Škola, naime, ne služi samo tržištu rada. Ona ne služi samo tome da vas opskrbi znanjem mehanike ili web dizajna ili računovodstva koje će potom biti korisno vašem poslodavcu. Škola služi i tome da vas nauči da idete na mamografiju i PAPA test. Da idete u kino i da čitate knjige. Služi tome da vas pretvori u socijalnu osobu i građanina. Škola - konačno - služi da i iz onih u stražnjim redovima izvuče jedan talent, jednu vještinu i jednu sposobnost koja će ih pretvoriti u smislene građane, a ne u destruktivnu bandu. To je prvi i glavni posao škole. To je ujedno posao koji se - bojim se - ne može izmjeriti lako. Priča o “vrednovanju učinka” nastavnika nije sama po sebi opasna. Opasna je ideologija koja iza nje stoji, a oni koji tu floskulu izriču nerijetko je nisu svjesni. Opasno je svođenje škole na samo jednu dimenziju, onu otjelovljenu u fetišu “izvrsnosti”. Jer, nije slučajno da su upravo oni školski sustavi koji su stvorili Silicijsku dolinu istodobno stvorili i Chiraq i Južni Bronx. Kad, naime, u školi tražite samo Rimca i rimce, uz njih dobijete i žuntu. Dobijete dilere cracka i Tupac Shakura.

Najnovije

  • P R I O P Ć E NJ E, 23.03.2023.
    P R I O P Ć E NJ E, 23.03.2023.
  • PRIOPĆENJE, 13.03.2023.
    PRIOPĆENJE, 13.03.2023.
  • Sretan Dan žena!
    Sretan Dan žena!
  • Stipić: Škole će dobiti 300 tisuća eura!
    Stipić: Škole će dobiti 300 tisuća eura!
  • Ukloniti  nejasnoće u pogledu promjena u strukovnim školama i započeti pregovore o srednjoškolskom kolektivnom ugovoru u naredna 3 tjedna!
    Ukloniti  nejasnoće u pogledu promjena u strukovnim školama i započeti pregovore o srednjoškolskom kolektivnom ugovoru u naredna 3 tjedna!

Pridruži se

Meta

  • Prijava
  • Kanal objava
  • Kanal komentara
  • WordPress.org

Recent Comments

  • Mr WordPress o Dobrodošli na stranice sindikata Preporod

Recent Posts

  • Za članove Sindikata Preporod Teatar Rugantino odobrava popust od 27% na ulaznicu 23. ožujka 2023.
  • P R I O P Ć E NJ E, 23.03.2023. 23. ožujka 2023.

RSS Nepoznati kanal

Search

Tag Cloud

Andrej Plenković Biljana Pavelić Blaženka Divjak Blokirani Boris Jokić glasilo Goran Skok Gordana Kovač Bluha Hrvatska može bolje izbori 2016 kurikulum Milka Rodić nastavnici obrazovanje osnovne škole osnovnoškolsko obrazovanje plaća popusti popusti za članove pregovori preporod Priopćenje profesori prosvjeta regres sebastijan troskot sindikat sindikat hrvatskih učitelja sindikati sindikat osnovnih škola Sindikat Prepord sindikat preporod sindikat srednjih škola sindikat učitelja Sindikat zaposlenika u srednjim školama srednje škole Srednjoškolsko obrazovanje TKU tužbe učitelji Vlada Vlada RH školstvo štrajk Željko Stipić

Text

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. In in lorem sit amet ligula feugiat vulputate vel vitae quam. Cras posuere imperdiet lorem, in aliquam urn

CategoriesTitle

  • Iz medija
  • Komentar
  • Novosti
  • Obavijesti i ostale vijesti
  • po zupanijama
  • Pogodnosti
  • Popusti
  • Pregovori
  • Satira
  • Tumačenja kolektivnih ugovora
  • Uncategorized
  • Zona

ArchivesTitle

  • ožujak 2023
  • veljača 2023
  • siječanj 2023
  • prosinac 2022
  • studeni 2022
  • listopad 2022
  • rujan 2022
  • kolovoz 2022
  • srpanj 2022
  • lipanj 2022
  • svibanj 2022
  • travanj 2022
  • ožujak 2022
  • veljača 2022
  • siječanj 2022
  • prosinac 2021
  • studeni 2021
  • listopad 2021
  • rujan 2021
  • kolovoz 2021
  • srpanj 2021
  • lipanj 2021
  • svibanj 2021
  • travanj 2021
  • ožujak 2021
  • veljača 2021
  • siječanj 2021
  • prosinac 2020
  • studeni 2020
  • listopad 2020
  • rujan 2020
  • kolovoz 2020
  • srpanj 2020
  • lipanj 2020
  • svibanj 2020
  • travanj 2020
  • ožujak 2020
  • veljača 2020
  • siječanj 2020
  • prosinac 2019
  • studeni 2019
  • listopad 2019
  • rujan 2019
  • kolovoz 2019
  • srpanj 2019
  • lipanj 2019
  • svibanj 2019
  • travanj 2019
  • ožujak 2019
  • veljača 2019
  • siječanj 2019
  • prosinac 2018
  • studeni 2018
  • listopad 2018
  • rujan 2018
  • kolovoz 2018
  • srpanj 2018
  • lipanj 2018
  • svibanj 2018
  • travanj 2018
  • ožujak 2018
  • veljača 2018
  • siječanj 2018
  • prosinac 2017
  • studeni 2017
  • listopad 2017
  • rujan 2017
  • kolovoz 2017
  • srpanj 2017
  • lipanj 2017
  • svibanj 2017
  • travanj 2017
  • ožujak 2017
  • veljača 2017
  • siječanj 2017
  • prosinac 2016
  • studeni 2016
  • listopad 2016
  • rujan 2016
  • kolovoz 2016
  • srpanj 2016
  • lipanj 2016
  • svibanj 2016
  • travanj 2016
  • ožujak 2016
  • veljača 2016
  • siječanj 2016
  • studeni 2015
  • listopad 2015
  • ožujak 2015
  • siječanj 2015
  • veljača 2011

Cat tabs

First
Second
Third
  • Za članove Sindikata Preporod Teatar Rugantino odobrava popust od 27% na ulaznicu
    Za članove Sindikata Preporod Teatar Rugantino odobrava popust od 27% na ulaznicu
    ožu. 23, 2023
    P R I O P Ć E NJ E, 23.03.2023.
    P R I O P Ć E NJ E, 23.03.2023.
    ožu. 23, 2023
    Ministarstvo imenovalo radnu skupinu koja će raditi na kurikulumima cjelodnevne škole, ovo je 28 članova
    Ministarstvo imenovalo radnu skupinu koja će raditi na kurikulumima cjelodnevne škole, ovo je 28 članova
    ožu. 17, 2023
  • Za članove Sindikata Preporod Teatar Rugantino odobrava popust od 27% na ulaznicu
    Za članove Sindikata Preporod Teatar Rugantino odobrava popust od 27% na ulaznicu
    ožu. 23, 2023
    P R I O P Ć E NJ E, 23.03.2023.
    P R I O P Ć E NJ E, 23.03.2023.
    ožu. 23, 2023
  • Za članove Sindikata Preporod Teatar Rugantino odobrava popust od 27% na ulaznicu
    Za članove Sindikata Preporod Teatar Rugantino odobrava popust od 27% na ulaznicu
    ožu. 23, 2023
  • Za članove Sindikata Preporod Teatar Rugantino odobrava popust od 27% na ulaznicu
    Za članove Sindikata Preporod Teatar Rugantino odobrava popust od 27% na ulaznicu
    Sindikat Preporod 23. ožujka 2023. 0 Comments
  • P R I O P Ć E NJ E, 23.03.2023.
    P R I O P Ć E NJ E, 23.03.2023.
    Sindikat Preporod 23. ožujka 2023. 0 Comments
  • Novosti
  • O nama
  • Za članove
  • Pravna pomoć
  • Za povjerenike
  • Dokumenti
  • Kontakt
  • Zaštita osobnih podataka
Copyright © 2016 |Orange web studio | www.orange-studio.hr | Materijal na ovim stranicama je zaštićen autorskim pravima i nije dozvoljeno korištenje slika i tekstova bez dozvole.
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.Ok